Annonce
Ringkøbing

Nu kommer den nye bro til Hindø

Den gamle bro over Hindø er nu væk. Snart erstattes den af en smuk, ny træbro. Foto Jørgen Kirk

Millioninvestering sikrer, at offentligheden snart igen kan få adgang til naturperlen i Stadil Fjord.

Annonce

HEE: Snart bliver fastlandet atter landfast med Hindø.

Arbejdet på at bygge den nye bro mellem den fredede naturperle i Stadil Fjord og Den Jyske Halvø er netop startet.

- Planen er, at broen skal stå færdig den 15. august, siger Erling Mortensen, der opsynsmand på øen, som ejes af fabrikant Hans Kolby Hansen.

Oprindeligt var fastlandet og Hindø forbundet med en 320 meter lang betonbro, opført i 1964, udført i cementdæk og funderet direkte på fjordbunden på runde, opretstående cementrør.

Det barske vestjyske klima nedbrød dog efterhånden broen, der blandt andet blev beskadiget af isskruninger.

I fredningsbestemmelserne fra 1990 står der, at offentligheden har adgang til øen ad den faste forbindelse.

I slutningen af 2016 var broen dog i så dårlig en forfatning, at Hans Kolby Hansen lukkede for offentlighedens adgang; han turde simpelthen ikke risikere, at folk kom til skade.

Man kunne dog stadig sejle over til øen, hvis man ville rundt på den, men det er der ikke så mange, der har benyttet sig af, siger Erling Mortensen.

Hindø

Hindø er på 70 hektar, og er eneste å i Stadil Fjord.Øen blev fredet i 1990 for at sikre de naturhistoriske, landskabelige og rekreative værdier. Hindø er desuden omfattet af det Natura 2000 område, som omfatter Stadil Fjord.

Øen ejes af fabrikant Hans Kolby Hansen. Eneste hus på Hindø er en lystgård, der altså ikke bebos permanent samt en lille hytte, som ejes af øens opsynsmand. Øen afgræsses af får og islandske heste, der tilses af opsynsmanden. Adgangen til Hindø skete indtil 2016 ad en betonbro fra 1964. Siden den blev lavet, har alle kunnet gå eller cykle over til øen. Kun ejeren og opsynsmanden må køre i bil til Hindø.

Men nu den forfaldne betonbro fjernet, og en ny i træ, der er ved at blive bygget, skal stå klar til den 15. august.

I april blev bundforholdene undersøgt, før den gamle bro blev fjernet. Foto: Jørgen Kirk
Annonce

Længe savnet

Broen har været længe savnet, siger han.

- Der er tit biler ved vendepladsen på fastlandssiden som lige skal se, hvordan det står til.

Indtil nu har der ikke været så meget at se. Men Stauning Maskinstation har nu fjernet den mest beskadigede del af broen, og et sjællandsk firma, der er specialist i den slags broer, er i denne uge gået i gang med etableringen af den nye.

- Den bliver udført i hårdttræ, der ikke kan rådne. Den bliver et par hundrede meter lang, og den vil kunne bære fem tons, fortæller Erling Mortensen.

Faktisk genbruges dele af den gamle bro på begge sider af sundet; de bliver beklædt med træ, så der kommer et ensartet udtryk.

- Der er mange, der sejler rundt om den i kajak. De får det nemmere, for broen bliver 90 centimeter højere end den gamle, og der bliver fire meter mellem bropillerne, siger Erling Mortensen.

Finansieringen af projektet skuldres af Hans Kolby Hansen, midler fra grøn ordning og yderligere tilskud fra fonde; den samlede pris er på godt to millioner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Vis samfundssind og sig ja til nålen

Ringkøbing-Skjern

Lørdagens coronatal: Otte nye smittede i Ringkøbing-Skjern Kommune

Annonce