Annonce
Sport

Nu kan Søren Kragh endelig køre for etapesejre i Touren

Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix
Søren Kragh Andersen har brugt halvanden Tour de France på at hjælpe andre. Nu får han selv chancen.

Når Tour de France onsdag bliver genoptaget efter tirsdagens hviledag, venter der en ny situation for danske Søren Kragh Andersen.

For første gang får han nemlig mulighed for at jagte etapesejre på egen hånd i verdens største cykelløb.

I de to sidste uger går ruten gennem Pyrenæerne og Alperne, og da vil der være færre flade etaper. Det betyder, at Kraghs kræfter ikke skal reserveres til at hjælpe Sunweb-kaptajn Michael Matthews.

- Fra nu af ændrer gamet sig lidt, og der er færre muligheder for Matthews.

- Udbruddene kommer nok til at køre afsted, og derudover får jeg også en chance på enkeltstarten på fredag, som jeg ser frem til, siger Søren Kragh Andersen.

I sin Tour de France-debut sidste år skulle han ofre sig for klassementhåbet Tom Dumoulin, der endte som samlet nummer to i løbet.

I hollænderens fravær er det et Sunweb-hold, der kun er fokuseret på etapesejre.

- Sidste år handlede det om Tom. Nu hvor vi kommer ind i bjergene, ændrer perspektivet sig sammenlignet med sidste år, siger Søren Kragh Andersen.

Han slår samtidig fast, at det ikke er uinteressant at køre som hjælperytter i Tour de France.

Man får en anden føling med løbet, når man er tvunget til at sidde ved siden af en kaptajn så længe som muligt.

- De næste to uger vil der komme dage, hvor jeg ikke har en chance, og så slår jeg ud langt fra mål og kører ned i gruppettoen.

- Når jeg kører for Tom Dumoulin, skal jeg prøve at holde mig ved ham, fordi jeg kan være en hjælp. Det gør, at man føler sig mere med i løbet.

- Men jeg glæder mig til at få lov at køre for en etapesejr til mig selv, siger Søren Kragh Andersen.

Han går efter etaper, der ikke indeholder de allerhårdeste stigninger, men som samtidig ikke er for flade.

- Det skal være en hård etape, uden at den er for hård. Jeg ser på det dag for dag, men der kommer helt sikkert muligheder, siger Søren Kragh Andersen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Flertal bakker op om habilitets-undersøgelse i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Annonce