Annonce
Biler

Nu kan du køre Ferrari helt lydløst

Ferrari SF90 Stradale signalerer et skift for italienske mærke. Her er både kræfter og masser af hightech i bilen, der sammenlagt byder på 1.000 hk. Foto: Ferrari
Ferrari lancerer den halvt elektriske SF90 Stradale, der er en plug-in-hybrid, hvor en V8-motor og en elmotor yder 1000 hk tilsammen, og som klarer 25 km på ren el.

Masser af motorbrøl. Det har altid været noget, som er tæt forbundet med Ferrari. Det gælder ikke nødvendigvis længere. Det italienske fuldblodsmærke hopper nu også med på bølgen af opladningshybrider, hvor en benzin- og elmotor spiller sammen, og hvor batteriet kan lades op i en stikkontakt, en wallboks eller offentlig ladestander.

Det sker med den nye futuristiske Ferrari SF 90 Stradale. Her fungerer en 4,0 liters V8-motor på 780 hk med et moment på 800 Nm sammen med en elmotor på 220 hk, hvilket giver en samlet systemydelse på hele 1.000 hk. Her giver det elektriske kraftværk, som er placeret over forhjulene, og på den måde giver centermotor-bilen firehjulstræk, et ordentligt ekstra spark til den i forvejen potente benzinmotor.

Det er en motor, Ferrari selv skriver, er den kraftigste V8’er i mærkets historie. Det betyder, at det strømlinede røde lyn klarer 0-100 km/t. på 2,5 sek. og 0-200 km/t på 6,5 sek. Topfarten er heftige 340 km/t.

Annonce
Den centerplacerede V8-motor arbejder sammen med to elmotorer foran, som på den måde giver den heftige sportsvogn firehjulstræk. Foto: Ferrari

Elektrisk bakgear

Der er ingen tvivl om, at batteripakken på 7,9 kWh og elmotorerne har været med til at ændre hele den klassiske opsætning. Både på designfronten og den køremæssige del.

Med den nye model følger nyheder som en elektrisk foraksel, hvor de to elektriske motorer, som er placeret ved hver forhjul, justeres lynhurtigt, så de kan trække bilen med rundt i sving.

Agterude er et nyt system, der aktivt styrer luftstrømmen på bagenden med spoilere og diffusere, og er med til at holde downforcen optimal efter forholdene. Bakgearet i den otte-trins automatgearkasse med dobbeltkobling fungerer kun på eldrift, så bilen kan manøvreres ved lav fart uden at skulle starte V8’eren og vække naboerne.

Hele herligheden holder sig på rimelige 1.570 kg, hvor hybriddelen alene vejer 270 kg.

Virtuelt cockpit

Designchef Flavio Manzoni og hans team af designerne fra Maranello har skabt et vidunder, som med sin cockpitagtige boble-kabine og bløde former ser super futuristisk ud, men som alligevel har en række klare tråde til de klassiske Ferrari-modeller.

Her er selvfølgelig indbygget hightech som full LED-lygter med ”Active Beam Control”, der tilretter lyset til alle kørselsforhold. Nytænkningen gælder også i kabinen, der byder på et virtuelt cockpit med en stor central HD-skærm på 16 tommer og haptiske kontakter, som kan give feedback.

Automatgearet styres fra en retro-agtig skiftekulisse, som giver hint til de klassiske Ferrari-modeller. SF 90 Stradale får fuld nøglefri start. Det er noget, som løbende breder sig til de andre Ferrari-modeller. De, der vil mere, kan opgradere til den specielle SF Stradale Assetto Fiorano-model, der bl.a. omfatter GT-orienterede Multimatic støddæmpere og langt flere dele i kulfiber, som er med til at skære yderligere 30 kg af vægten.

Den nye plug-in-hybrid forventes på gaden til næste år. Ferrari har ikke fortalt nærmere om priserne, men mange af køberne forventes at have mindst en Ferrari i garagen i forvejen.

Kabinen i Ferrari Stradale SF90 er bygget op som et virtuelt cockpit med en buet storskærm på 16 tommer som omdrejningspunkt. Foto: Ferrari
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce