Biler

Nu kan du køre Ferrari helt lydløst

Ferrari SF90 Stradale signalerer et skift for italienske mærke. Her er både kræfter og masser af hightech i bilen, der sammenlagt byder på 1.000 hk. Foto: Ferrari
Ferrari lancerer den halvt elektriske SF90 Stradale, der er en plug-in-hybrid, hvor en V8-motor og en elmotor yder 1000 hk tilsammen, og som klarer 25 km på ren el.

Masser af motorbrøl. Det har altid været noget, som er tæt forbundet med Ferrari. Det gælder ikke nødvendigvis længere. Det italienske fuldblodsmærke hopper nu også med på bølgen af opladningshybrider, hvor en benzin- og elmotor spiller sammen, og hvor batteriet kan lades op i en stikkontakt, en wallboks eller offentlig ladestander.

Det sker med den nye futuristiske Ferrari SF 90 Stradale. Her fungerer en 4,0 liters V8-motor på 780 hk med et moment på 800 Nm sammen med en elmotor på 220 hk, hvilket giver en samlet systemydelse på hele 1.000 hk. Her giver det elektriske kraftværk, som er placeret over forhjulene, og på den måde giver centermotor-bilen firehjulstræk, et ordentligt ekstra spark til den i forvejen potente benzinmotor.

Det er en motor, Ferrari selv skriver, er den kraftigste V8’er i mærkets historie. Det betyder, at det strømlinede røde lyn klarer 0-100 km/t. på 2,5 sek. og 0-200 km/t på 6,5 sek. Topfarten er heftige 340 km/t.

Den centerplacerede V8-motor arbejder sammen med to elmotorer foran, som på den måde giver den heftige sportsvogn firehjulstræk. Foto: Ferrari

Elektrisk bakgear

Der er ingen tvivl om, at batteripakken på 7,9 kWh og elmotorerne har været med til at ændre hele den klassiske opsætning. Både på designfronten og den køremæssige del.

Med den nye model følger nyheder som en elektrisk foraksel, hvor de to elektriske motorer, som er placeret ved hver forhjul, justeres lynhurtigt, så de kan trække bilen med rundt i sving.

Agterude er et nyt system, der aktivt styrer luftstrømmen på bagenden med spoilere og diffusere, og er med til at holde downforcen optimal efter forholdene. Bakgearet i den otte-trins automatgearkasse med dobbeltkobling fungerer kun på eldrift, så bilen kan manøvreres ved lav fart uden at skulle starte V8’eren og vække naboerne.

Hele herligheden holder sig på rimelige 1.570 kg, hvor hybriddelen alene vejer 270 kg.

Virtuelt cockpit

Designchef Flavio Manzoni og hans team af designerne fra Maranello har skabt et vidunder, som med sin cockpitagtige boble-kabine og bløde former ser super futuristisk ud, men som alligevel har en række klare tråde til de klassiske Ferrari-modeller.

Her er selvfølgelig indbygget hightech som full LED-lygter med ”Active Beam Control”, der tilretter lyset til alle kørselsforhold. Nytænkningen gælder også i kabinen, der byder på et virtuelt cockpit med en stor central HD-skærm på 16 tommer og haptiske kontakter, som kan give feedback.

Automatgearet styres fra en retro-agtig skiftekulisse, som giver hint til de klassiske Ferrari-modeller. SF 90 Stradale får fuld nøglefri start. Det er noget, som løbende breder sig til de andre Ferrari-modeller. De, der vil mere, kan opgradere til den specielle SF Stradale Assetto Fiorano-model, der bl.a. omfatter GT-orienterede Multimatic støddæmpere og langt flere dele i kulfiber, som er med til at skære yderligere 30 kg af vægten.

Den nye plug-in-hybrid forventes på gaden til næste år. Ferrari har ikke fortalt nærmere om priserne, men mange af køberne forventes at have mindst en Ferrari i garagen i forvejen.

Kabinen i Ferrari Stradale SF90 er bygget op som et virtuelt cockpit med en buet storskærm på 16 tommer som omdrejningspunkt. Foto: Ferrari
0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

'Praksis-partisan' efter Produktionsskolens lukning: Vi skal stadig give de unge troen på, at de kan noget

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Inden ny serie: Anders Aggers interview med 12-årig går viralt i Mellemøsten

Klumme

Den dag, Munk knækkede farvekoden: Drengebørn skal da have lyserødt tøj på

Hvide Sande

Stræk og bøj: Strandfitness giver en god start på dagen

Leder For abonnenter

Det mener Dagbladet: Lyt til 'praksis-partisanens' gode råd

Praksis-partisan. Sådan kalder Peder Sørensen sig selv. Han har gennem 11 år været leder af Produktionsskolen i Skjern og ved derfor af erfaring, at en praktisk tilgang til liv og læring virker bedre end alverdens bøger. I hvert fald for de elever, som er kommet på netop den skole, fordi de af den ene eller den anden grund er løbet sur i det almindelige skolesystem. Mange af dem har ikke verdens bedste oplevelser med sig i skoletasken, og før de kan blive klar til igen at binde an med bøger og teori, skal de lære at tro på sig selv. Det sker ifølge Peder Sørensen bedst gennem netop praktisk arbejde. Det er i der, langt hovedparten af eleverne har deres styrke, og det er derfor her, der er en basis, man kan bygge en selvtillid op på. At det virker, viser de tørre tal fra skolen i Skjern: 70 procent af eleverne er kommet videre i uddannelse eller arbejde. Med andre ord masser af solstrålehistorier om mennesker, der blev grebet, efter at de var snublet i starten, og som lærte at stå på egne ben. Men nu er det slut: Skolens seneste afgangshold blev også det sidste. Landets produktionsskoler lukker nemlig med udgangen af juli og bliver i stedet til FGU'er - Forberedende Grunduddannelse, der også skal hjælpe eleverne videre til uddannelse eller arbejde. På FGU kommer eleverne ind på ét af tre spor: Et, hvor de kan forbedre sig i boglige fag, et andet til de unge, der kan lide praktisk arbejde, men som også gerne vil forbedre sig i dansk og matematik, og endelig et tredje spor, hvor de unge er i virksomhedspraktik det meste af tiden og resten af tiden i skolepraktik med undervisning i fag, der er relevante for praktikken. Forhåbentlig vil den nye uddannelse vise sig lige så effektiv til at hjælpe ikke mindst de skrøbelige blandt eleverne videre, som Produktionsskolen var. Det er som bekendt ligegyldigt, hvilken farve katten har og hvad den hedder - bare den kan fange mus. Men det vil være klogt at lytte til erfaringerne fra 'praksis-partisaner' som Peder Sørensen. For hvis man vil skabe nye solstrålehistorier, er det afgørende at have fokus på hver enkelt elevs muligheder. Først når de tror på sig selv, kan de være de klar til de boglige fag. Det lyder både enkelt og indlysende.

Videbæk

Vin og vejr: Lokal vinavler er foreløbig rigtig godt tilfreds med den danske sommer

Danmark For abonnenter

Notre Dame var meget tættere på at styrte sammen, end folk almindeligvis ved

Ringkøbing For abonnenter

Planen var at blive elektriker - men nu er planterne blevet et livsværk

Sommerland

Forundringens Have udfordrer sanserne: Smid skoene, luk øjnene, spis ukrudt og gå ind i en livmoder

Annonce