Annonce
Ringkøbing

Nu har de fået den endelige godkendelse: Lemvigbanen overtager togdriften

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift. Pressefoto.
I første omgang betyder den nye operatør dog ikke de store forandringer for passagerne. Skinnerne er de samme, og det er togene også.

Holstebro: Om et år bliver det Midtjyske Jernbaner med hovedsæde i Lemvig, der overtager togdriften mellem Holstebro og Skjern.

Strækningen betjenes i dag af Arriva, men fra december næste år kommer der til at stå Midtjyske Jernbaner på togene, der skal transportere passagerne frem og tilbage langs vestkysten.

- Vi har lige fået det endelige ja til den plan, som vi har haft til godkendelse for driften, fortæller bestyrelsesformand Arne Lægaard.

Den eksakte dato for, hvornår togdriften kommer på lokale hænder, er endnu ikke helt bestemt:

- Foreløbig hedder datoen den 15. december 2020, fortæller Lægaard.

I første omgang betyder den nye operatør dog ikke de store forandringer for passagerne. Skinnerne er de samme, og det er togene også:

- Vi overtager tre af Arrivas tog, fortæller Lægaard.

Men på sigt håber Arne Lægaard, at man kan komme til at køre med batteridrevne tog på strækningen mellem Holstebro og Skjern.

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift.

- Vi har et forsøg kørende, men her får vi hjælp fra Transportministeriet - skal der batteridrevne tog på strækningen mellem Holstebro og Skjern i fremtiden, så vil det nok også kræve en håndsrækning, fortæller Arne Lægaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Danmark

Få overblikket: Det kæmper borgmestrene om i slag om milliarder

Annonce