Annonce
Ringkøbing

Nu har de fået den endelige godkendelse: Lemvigbanen overtager togdriften

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift. Pressefoto.
I første omgang betyder den nye operatør dog ikke de store forandringer for passagerne. Skinnerne er de samme, og det er togene også.
Annonce

Holstebro: Om et år bliver det Midtjyske Jernbaner med hovedsæde i Lemvig, der overtager togdriften mellem Holstebro og Skjern.

Strækningen betjenes i dag af Arriva, men fra december næste år kommer der til at stå Midtjyske Jernbaner på togene, der skal transportere passagerne frem og tilbage langs vestkysten.

- Vi har lige fået det endelige ja til den plan, som vi har haft til godkendelse for driften, fortæller bestyrelsesformand Arne Lægaard.

Den eksakte dato for, hvornår togdriften kommer på lokale hænder, er endnu ikke helt bestemt:

- Foreløbig hedder datoen den 15. december 2020, fortæller Lægaard.

I første omgang betyder den nye operatør dog ikke de store forandringer for passagerne. Skinnerne er de samme, og det er togene også:

- Vi overtager tre af Arrivas tog, fortæller Lægaard.

Men på sigt håber Arne Lægaard, at man kan komme til at køre med batteridrevne tog på strækningen mellem Holstebro og Skjern.

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift.

- Vi har et forsøg kørende, men her får vi hjælp fra Transportministeriet - skal der batteridrevne tog på strækningen mellem Holstebro og Skjern i fremtiden, så vil det nok også kræve en håndsrækning, fortæller Arne Lægaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce