Annonce
Erhverv

Nomineret til erhvervsprisen: Primo Tours-platform finder stadig flere kunder blandt rejsebureauer

Bjarke Hansen og Maibritt Kjeldgaard forventer, at Tourpaq vil vokse kraftigt de næste år. Foto Søren Palmelund.
Kunderne mærker ikke meget til bureauets styresystem, Tourpaq, når de tager på ferie med Primo Tours eller en række andre rejsebureauer, der har valgt den vestjyske platform - og det skal de helst heller ikke, fastslår platformens "far", rejsebureau-ejer Bjarke Hansen.

RINGKØBING: Alle danskere har selvfølgelig hørt om Primo Tours. Titusinder har rejst med det succesrige vestjyske rejsebureau. Men hvor mange har hørt om Tourpaq?

Ikke desto mindre er Tourpaq en stor del af grundlaget for Primo Tours' succes; faktisk er de to selskaber "født" på samme tid. Når man rejser med Primo Tours, er Tourpaq det fundament, der er med til at sikre, at man får en god oplevelse, fra man bestiller sin rejse, til man lander i Danmark igen.

Oven i købet har stadig flere rejsebureauer fået øjnene op for, hvad Tourpaq kan, så systemet nu bruges af adskillige andre rejsebureauer i Danmark og - ud fra efterspørgslen at dømme - allerede er godt på vej til at blive solgt i store dele af verden.

Annonce
Tourpaq er en bookingplatform for rejsebureauer. Foto Søren Palmelund.

- Tourpaq kan bedst beskrives som en it-platform, skabt og forankret i det midt- og vestjyske men med potentiale i store dele af verden, fastslår direktør Bjarke Hansen.

Det er opbygget som et integreret booking- og forretningssystem, der håndterer rejsebestillinger, afregninger med hotellerne, optimering af flyindkøb, regulering af salgspriserne og meget andet. Dette indbefatter også styringen af de rejsebureau-apps, som gæsterne typisk henter til deres mobiltelefon, før de tager på en rejse.

Tog en chance

- Det skal efter min mening være nemt både at oprette og bestille en rejse. Da vi startede Primo Tours op for 11 år siden, fandt vi hurtigt ud af, at der ikke fandtes et softwaresystem på markedet, der havde både brugerne af systemet og gæsterne for øje. Og ja, så måtte vi jo udvikle vort eget, siger Bjarke Hansen med et smil.


Om fem-seks år ser vi for os, at Tourpaq er større end rejsebureau-delen.

Bjarke Hansen, direktør Tourpaq og Primo Tours.


- Faktisk tog Primo Tours noget af en chance dengang, fortsætter han.

Tourpaq blev oprindelig udviklet af PrimoTours, da Bjarke Hansen ikke var tilfreds med de eksisterende bookingplatforme. Foto PrimoTours.

- Den løsning, vi satsede på, krævede en datakraft, som hardwaren for 11 år siden endnu ikke kunne levere. Det var en risiko, vi tog, men heldigvis viste det sig hurtigt, at it-udviklingen gik, som vi havde håbet, siger Bjarke Hansen.

Annonce

115.000 timers udvikling

Udviklingen af Tourpaq har været særdeles omfattende.

- Reelt ligger der mere end 115.000 timers udvikling bag Tourpaq, der i dag fremstår som et særdeles konkurrencedygtigt softwaresystem. Med baggrund i den store udvikling lå der fra start mange tanker omkring udviklingen af systemet, og der er fortsat mange tanker og planer for Tourpaq, siger Bjarke Hansen.

Erhvervsprisen 2020

Erhvervsprisen uddeles af Vestjysk Lederforum i samarbejde med Dagbladet Ringkøbing-Skjern. Prisen er på 25.000 kroner samt et kunstværk. Det er ottende gang, prisen uddeles.

I år er kandidaterne HS Tarm, TourPaq, Lampemesteren, Billig-Arbejdstøj og svineproducent Asger Krogsgaard.

Årets emne er digitalisering - herunder nethandel, optimering af produktionen, robotstyring af lager, brugen af "digitale tvillinger" i produktionen og meget andet.

På grund af coronaen er Nytårskuren i januar aflyst. Vinderen findes i januar, men afsløres først, når et arrangement kan gennemføres.

- Vi har i dag vores eget kontor, hvor vi startede ud med kun to ansatte men i dag har 16, som arbejder fuldtid i Tourpaq – primært med fokus på udvikling.

Udviklingsarbejdet sker primært i Rumænien.

- Det har indtil nu ikke været nødvendigt at markedsføre Tourpaq eller kontakte bureauer, da de er kommet til os. Vi ser dog en stigende efterspørgsel, og vi er lige nu i dialog med rejsebureauer i fem europæiske lande, som alle er interesserede i at starte et samarbejde op med Tourpaq.

- Derfor vil vi fremadrettet også have større fokus på at opbygge en salgsorganisation samtidig med at vi fastholder den aggressive udvikling af platformen.

Annonce

Stadig mere komplekst

- I starten ønskede vi et simpelt system, der kunne tage mod bookinger og betalinger fortsætter han.

Men gennem årene har Tourpaq udviklet sig til noget meget mere komplekst - til en platform for alle transaktioner i forbindelse med rejser og drift af et rejsebureau.

Ved hjælp af Tourpaq kan rejsebureauer blandt andet holde øje med stigende og faldende priser på flyrejser. Foto PrimoTours.

Er der nogen, der har spillet en nøglerolle for udviklingen af Tourpaq de senere år, er det produktchef Maibritt Kjeldgaard.

- Jeg kom til Primo Tours og Tourpaq for tre år siden fra en stilling ved Vestas, hvor jeg havde været i 20 år, og blandt andet havde været ansvarlig for et stort it-projekt, siger hun.

- Tourpaq er en helt anden type virksomhed, og jeg føler mig privilegeret ved at have arbejdet for to så spændende virksomheder. At jeg får lov at være med til at udvikle Tourpaq som platform, og samtidig også skal sikre, at vi formår at udnytte det potentiale, Tourpaq har, syntes jeg, er ret fantastisk.

- Baseret på den øgede efterspørgsel, vi allerede nu ser, forventer vi en kraftig stigning i både danske og udenlandske kunder i løbet af de næste ganske få år.

Stadig flere rejsebureauer viser interesse for Tourpaq. Foto Henrik Breum.

- Faktisk er jeg så heldig, at Maibritt tror så meget på Tourpaq, at hun nu har købt sig ind i selskabet, tilføjer Bjarke Hansen.

Annonce

Hånden på kogepladen

Skønt Maibritt Kjeldgaard altså har titel af produktchef, er det vigtigt for hende hele tiden at have "hånden på kogepladen".

- Det er afgørende for mig, at jeg ved, hvad der rører sig blandt kunderne og gæsterne. Jeg tager derfor gerne telefonen for at sælge en rejse, når der er travlt på kontoret, og bestræber mig hele tiden på at fornemme, hvad der er behov for. Jeg vil helst prøve det af, jeg er med til at skabe løsninger på, fastslår hun.

Bjarke Hansen og Maibritt Kjeldgaard fastslår, at der bruges mange ressourcer på hele tiden at udvikle Tourpaq-platformen. Foto Søren Palmelund.

Og der afprøves hele tiden nye løsninger.

- Da jeg ansatte Maibritt, sagde jeg til hende, at blev der ikke ved med at være fejl i Tourpaq, så arbejder du for lidt, siger Bjarke Hansen med smil.

Tourpaq

Tourpaq  er et integreret booking- og forretningssystem, der håndterer alle forretninger i forbindelse med rejsebureauers virksomhed.

It-platformen er grundlagt for 11 år siden i forbindelse med etableringen af rejsebureauet Primo Tours, men er et selvstændigt selskab.

Tourpaq har siden starten udviklet sig til en meget omfattende platform, der bruges af en stribe danske rejsebureauer, og som der stigende interesse for fra udlandet.

Tourpaq består af mere end 5,5 millioner kodelinjer.

Indtil nu har en million rejsende "rejst med Tourpaq" svarende til hver sjette dansker.

I 2019 blev der i gennemsnit booket en rejse i Tourpaq hver femte minut døgnet rundt eller 575 bookinger pr. døgn.

For hende og Bjarke Hansen er det afgørende, at brugerne af Tourpaq i rejsebureauerne og på hotellerne oplever det som nemt, effektivt og overskueligt; det samme gælder gæsterne, når de bestiller en rejse, eller er på destinationen, og holder sig opdaterede via deres app.

Annonce

Fremtiden hedder vækst

Tourpaq er også blevet "strategisk spydspids" for Primo Tours.

- Tourpaq har været en medvirkende årsag til, at vi har købt konkurrenter op. Uden et stærkt it-setup med Tourpaq havde det ikke været muligt for Primo Tours økonomisk eller ressourcemæssigt at opkøbe Århus Charter, Suncharter og Beach Tours, siger han.

- Da Primo Tours købte Aarhus Charter, var der eksempelvis 44 ansatte. I dag er der fire; de sælger rejser til det samme antal gæster - og samtidig er kundetilfredsheden steget, siger Bjarke Hansen.

- Vi er det rejsebureau, der har det færreste antal ansatte pr. gæst. Men når vi spørger folk, hvorfor de valgte os, svarer de ofte, at "det er fordi, vi får sådan en god personlig betjening". Det skyldes blandt andet, at Tourpaq gør det muligt for os at bruge kræfterne på at servicere gæsterne, siger Maibritt Kjeldgaard.

Bjarke Hansen og Maibritt Kjeldgaard er overbeviste om, at væksten vil fortsætte i de kommende år, både herhjemme og i udlandet; it er et voksende konkurrenceparameter for rejsebranchen.

- Om fem-seks år ser vi for os, at Tourpaq er større end rejsebureau-delen, siger Bjarke Hansen.

Om fem-seks år er Tourpaq større end rejsebureaudelen af PrimoTours, siger Bjarke Hansen. Foto Søren Palmelund.
Udviklingen af apps, der er koblet op på Tourpaq, er endnu et element i udviklingen af bookingplatformen. Foto Søren Palmelund.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce