Annonce
Sport

Niklas Larsen jubler over tredobbelt Danmark Rundt-triumf

Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Niklas Larsen har både førertrøjen, ungdomstrøjen og pointtrøjen inden de sidste to etaper af Danmark Rundt.

Tre gange måtte Niklas Larsen tage de fire trin op på scenen og videre på podiet, da der fredag skulle uddeles trøjer og hyldester efter 3. etape i PostNord Danmark Rundt, der sluttede i Vejle.

Den 22-årige ColoQuick-rytter blev treer på kongeetapen, der i finalen blandt andet bød på den stejle Kiddesvej, og den placering sendte ham samlet i front.

Foruden den blå førertrøje er han også indehaver af løbets hvide ungdomstrøje og den grønne pointtrøje.

- Det er superfedt at betale det arbejde tilbage, som mine holdkammerater har lavet for mig hele dagen. De har kørt superstærkt og haft en tro på mig på hele holdet, siger Niklas Larsen.

Han håber at kunne holde føringen hele vejen til Frederiksberg, hvor Danmark Rundt slutter søndag, men det bliver svært, erkender han.

- Folk er stærke, og de vil gerne køre cykelløb, så jeg tror, at vi må være vågne, og så må vi lægge en plan efter, at de andre prøver at køre mod os i morgen (lørdag, red.).

- De er nok ikke tilfredse med, at det er et kontinentalhold (tredjebedste niveau), der sidder med førertrøjen.

- Det er nok for meget at forlange at stå med tre trøjer på Frederiksberg, men jeg håber, at jeg kan holde mig til i morgen og ikke tabe førertrøjen. Det vil være det allerstørste at stå med den til sidst, siger Niklas Larsen.

Og netop førertrøjen pillede han af Mads Würtz Schmidt, der ikke kunne sidde med fremme i finalen i Vejle, hvor den stejle Kiddesvej knækkede den danske Tour-rytter.

- Jeg havde ikke nok i benene til de der eksplosioner, siger Würtz Schmidt, der under Danmark Rundt kører for det sammensatte danske hold, Team PostNord Danmark.

- Jeg havde kun ét kick i benene, og det brugte jeg for tidligt, så det er sådan, det er. Det er hårdere at være sømmet, end det er at være hammeren.

- Vi gjorde, hvad vi kunne, men jeg manglede bare det sidste, og sådan er det. Det er der ikke noget at gøre ved, siger Mads Würtz Schmidt.

Han håber at kunne vinde trøjen tilbage på lørdagens etape, der køres fra Korsør og slutter med en finale i det bakkede Asnæs Indelukke.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce