Annonce
Erhverv

Nets skal gennem fyringsrunde: Over 500 mister jobbet

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
For mange i Nets laver det samme, og derfor bliver cirka hver ottende stilling nedlagt, siger selskabet.

Den danske betalingsvirksomhed Nets skal gennem en større fyringsrunde, hvor i alt 565 stillinger forsvinder. Af dem er 115 i Danmark.

Det oplyser Nets til erhvervsmediet FinansWatch tirsdag.

Nets som koncern har over 4000 medarbejdere i flere lande, så fyringsrunden svarer til hvert ottende ansatte.

Når de 115 fyringer i Danmark er ført ud i livet, vil der ved udgangen af 2020 være omkring 1200 Nets-ansatte her i landet.

Nets' finansdirektør, Klaus Pedersen, forklarer, at det er Nets' opkøb, der er årsag til, at flere personer udfører næsten samme job.

- Vi er nødt til at stoppe op og forholde os til, hvilke dublerede funktioner vi har, for at vi kan være konkurrencedygtige fremadrettet, siger han til FinansWatch.

Finansdirektøren peger på forskellige hr- og økonomi-stillinger, der har været en del af de opkøbte selskaber. Han minder også om, at Nets fra udgangen af 2018 til i dag er vokset fra cirka 2500 ansatte til de cirka 4000.

Nets går nu i gang med at finde ud af, hvor mange af fratrædelserne, der kan ordnes frivilligt. Det arbejde forventes afsluttet i første kvartal i år, skriver FinansWatch.

Overfor FinansWatch gør Nets også en dyd ud af at forklare, at der ikke er tale om, at man skærer i stillingerne, fordi man ikke længere vil vokse.

Der er i stedet udelukkende tale om at udrydde dobbeltarbejde i organisationen, forklarer Klaus Pedersen.

- Vi vil også blive flere i fremtiden, siger han til FinansWatch.

Nets gør sig i forskellige digitale løsninger såsom NemID. Tidligere har Nets også stået for Betalingsservice.

Men i august blev Mastercard enige med Nets om at købe Betalingsservice for 21,3 milliarder kroner. Den handel forventes at blive endeligt afsluttet i første halvdel af i 2020.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce