Annonce
Ringkøbing

Netflix opgiver at optage ny serie i Søndervig

Det kunne angiveligt have taget sig smukt ud på alverdens tv-skærme, hvis et nyt Netflix-drama kom til at udspille sig på kysten ved Søndervig. Men projektet er nu droppet, da det ikke har været muligt at finde det helt rette sommerhus til optagelserne, der skulle være startet i midten af marts. Foto: John Randeris

Fra midten af marts havde Netflix planer om at slå lejr i Søndervig, men da det ikke er lykkedes at finde det rette sommerhus til kulisse for et familiedrama, er vestkysten valgt fra.

Søndervig: Den amerikanske streamingtjeneste Netflix havde sat et stort kryds i kalenderen fra 14. marts og to uger frem for at skabe et familiedrama i Søndervig, men planerne er netop løbet ud i sandet.

Årsagen er den enkle, at det ikke har været muligt at finde et egnet sommerhus til optagelserne.

Ifølge manuskriptet skal dramaet udspille sig, når tre generationer samles i et gammelt sommerhus for at holde juleferie. På det seneste har flere huse været i spil i Søndervig, men Netflix har nu sagt fra på grund af for få kvadratmeter at gøre godt med:

- De kunne ikke se, at man kunne lave en illusion af, at huset var større. Det var størrelsen, der var udslagsgivende. Det er smadder ærgerligt, men vores sommerhuse har den størrelse, de har, siger filmkonsulent ved Ringkøbing-Skjern Kommune, Rebecca Molders.

Udover plads til tre familier så Netflix også gerne, at det var et gammelt hus - gerne med stråtag - og at der fra et eller flere vinduer skulle være kig direkte ud over Vesterhavet.

Annonce

De var meget forelskede i Søndervig, og de fik kigget på nogle rigtig gode bud, som de gerne ville gå videre med. Men Netflix har været inde at overrule - sommerhuset skulle være større

Rebecca Molders, filmkonsulent, Ringkøbing-Skjern Kommune
Filmkonsulent ved Ringkøbing-Skjern Kommune, Rebecca Molders, er trods alt glad for, at de seneste ugers teamwork med den amerikanske streamingtjeneste Netflix og et tysk produktionsselskab har givet hende et endnu større netværk i branchen for film og tv-serier. Arkivfoto: Morten Stricker

Forelsket i badebyen

Netflix havde på forhånd udliciteret opgaven til det tyske produktionsselskab Sommerhaus Filmproduktion, der i slutningen af januar sendte blandt andre instruktør, producer og fotograf til Søndervig for at se på muligheder i klitterne:

- De var meget forelskede i Søndervig, og de fik kigget på nogle rigtig gode bud, som de gerne ville gå videre med. Men Netflix har været inde at overrule - sommerhuset skulle være større, siger filmkonsulent Rebecca Molders.

Under besøget i januar tog de udsendte fra Tyskland en række billeder, der blandt andet dannede baggrund for at vurdere det visuelle indtryk fra den danske vestkyst:

- De har lagt sig fladt ned; de er vilde med Søndervig, landskabet og stemningen, og de har brugt megen tid og energi på det her. De er ærgerlige over, at de må gå med et alternativ, tilføjer Rebecca Molders.

Midt i sin egen ægrelse over, at projektet er kuldsejlet, glæder hun sig over interessen fra udlandet:

- De har fået en bedre fornemmelse af, hvad vi har at byde på, og det kan være, de kommer igen. De er i hvert fald meget velkomne.

Omkring 80 kom med et bud

Interessen for at optage et familiedrama af internationalt format poppede pludseligt op, da en tysk mand ved navn Ronald Krapp 22. januar mødte ind på Dagbladets redaktion i Ringkøbing og præsenterede sig som "location scout from Netflix."

I to dage havde Ronald Krapp travet rundt i klitterne ved Søndervig i håb om at spotte et godt sommerhus, og da det umiddelbart ikke lykkedes, valgte han at søge hjælp på den lokale avis. Via kommunen kom budskabet bredt ud, og Rebecca Molders endte med at sidde med omkring 80 henvendelser.

Nu må filmkonsulenten så ud med et budskab om, at Netflix helt dropper Danmark i denne omgang:

- Sådan er det med nogle projekter. Man kan ikke vinde dem alle sammen. Det her er en branche, hvor man arbejder meget i cirkler, og det netværk, man får bredt ud, giver ringe i vandet. Det er en del af arbejdet at kunne præsentere vores område, og vi har meget at byde på, fastslår Rebecca Molders.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce