Annonce
Skjern

Nej til ny lagerhal: Produkthandel må nøjes med beskeden tilbygning - eller flytte

Skjern Produktforretning får lov til en mere beskeden tilbygning - ikke en stor hal. Arkivfoto Jørn Deleuran.
Teknik- og miljøudvalget vil ikke tillade udvidelse af Skjern Produktforretning med lagerbygning på 930 kvadratmeter; til gengæld er kommunen positiv over for tilbygning på op til 400 kvadratmeter.

SKJERN: Det blev et nej til Skjern Produkthandel, Ringkøbingvej 17, på en ansøgning om opførelse af en ny lagerbygning på 930 kvadratmeter. Et flertal af teknik- og miljøudvalget stemte imod, da sagen blev behandlet på udvalgsmødet tirsdag.

Til gengæld vil kommunen være positivt indstillet, hvis produkthandlen ønsker at udvide forretningen i form af en tilbygning på maksimalt 400 kvadratmeter til en af de tre eksisterende bygninger; vel at mærke under forudsætning af, at mulige fremtidige udvidelsesbehov skal forventes henvist til et eksisterende erhvervsområde, hedder det i flertalsbeslutningen.

Skjern Produktforretning ønskede at anvende lagerbygningen til opbevaring af maskiner og udstyr, og ifølge ansøgningen skulle den opføres 45 meter fra de eksisterende bygninger.

Men det blev altså til et nej med den begrundelse fra udvalgsflertallets side, at større udvidelser af erhvervsvirksomheder skal henvises til egentlige erhvervsområder i byerne, der er indrettet til formålet. Virksomheder, der er etableret i overflødiggjorte bygninger i det åbne land, skal således ikke kunne foretage større bygningsmæssige udvidelser på stedet.

Kommunen vurderer, at Skjern Produktforretning i dag har en størrelse, så den skal henvises til et udlagt erhvervsområde; sådan ét ligger i det nordlige Skjern, blot halvanden kilometer fra Ringkøbingvej 17, understreger udvalgsformand John G. Christensen (S).

Udvalget er opmærksom på, at det kan være svært at afbalancere samtidige hensyn til landskab, natur, miljø og ønsket om at skabe nye virksomheder eller udvide eksisterende; men i dette tilfælde er der tale om en virksomhed uden særlige krav til beliggenhed, og desuden er der frygt for, at sagen kan danne præcedens for andre lignende sager i fremtiden, fremgår det af begrundelsen for afslaget.

Udvalget var dog ikke enigt; Ole Nyholm Knudsen (V), Jørgen Byskov (O) og Svend Boye Thomsen (løsgænger) stemte imod. De ønskede at imødekomme ansøgeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce