Annonce
Navne

Naturkraft: Daniel skal forske i, hvordan man vækker handlekraft i dilemmaernes tid

Daniel Kardyb er interesseret i, hvordan man skaber opmærksomhed om vor tids store problemer på en måde, der samtidig vækker handlekraft og initiativ. Pressefoto
Daniel Kardyb skal de kommende tre år forske i læringsmiljøer med udgangspunkt fra Naturkraft.
Annonce

Ringkøbing: Daniel Kardyb, der er ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet, er blevet tilknyttet Naturkraft. De kommende tre år skal han forske i, hvordan læring foregår i uformelle læringsmiljøer.

Her uddyber han, hvad det er, han skal forske i på Naturkraft:

Når det kommer til spørgsmål om vejen imod den bæredygtige omstilling, er der én ting, der er sikker: Tiden kalder på handling nu. Der gives imidlertid ingen enkle svar på, hvori denne handlen skal bestå. Dilemmaer viser sig overalt i det sammensurium af forhold, der gennem de sidste 200 år har bragt den menneskelige civilisation på kollisionskurs med naturen. Som når afgifter på flyrejser forstærker sociale skævvridninger, eller som når bestræbelser på at bringe u-lande ud af fattigdommens klør samtidig resulterer i markant stigende CO2-udledninger.

At der ikke gives enkle svar på bæredygtighedens komplicerede spørgsmål stiller markante krav til formidlingen på området. For hvordan undgår man eksempelvis, at vor tids nærmest uendelige række af nedslående beretninger om tab af dyrearter, plantearter, indlandsis, regnskov med mere resulterer i magtesløshed blandt folk? Hvordan skaber man opmærksomhed på vor tids store problemer på en måde, der samtidig vækker handlekraft og initiativ?

I pædagogisk-videnskabelige kredse har disse spørgsmål blandt andet resulteret i erkendelsen af, at formidlingen på området må have som mål at fremme handlekompetence. Heri ligger det, at bæredygtige samfundsforandringer i første omgang afhænger af bevidste og kritisk reflekterede handlinger – såvel på individniveau som på samfundsniveau. For at sådanne handlinger kan finde sted, forudsætter det selvfølgelig, at der er adgang til detaljeret viden om problemernes sammenhænge. Det kræver dog samtidig også, at formidlingen af problemerne vækker engagement, stimulerer visioner for en mere bæredygtig fremtid og giver mulighed for konkrete erfaringer med, hvordan forandringer kan skabes.

Når jeg i februar 2020 igangsætter et pædagogisk forskningsprojekt i samarbejde med Naturkraft, er det netop for at undersøge, hvilke potentialer formidlingen på stedet rummer i forhold til at skabe handlekompetence for den bæredygtige omstilling. Det er relevant og oplagt, fordi Naturkraft tegner til at blive et særdeles interessant sted, når det kommer til nytænkning af bæredygtighedsformidling, og fordi gode eksempler på bæredygtighedsformidling bør beskrives, forstås og udbredes. Det er relevant og konstruktivt, fordi Naturkraft er et sted under udvikling og derfor kan have gavn af at blive konfronteret med kritiske spørgsmål, der bygger på grundig undersøgelse og indsigter fra sammenlignelige projekter andre steder på kloden. Det er relevant og vigtigt, fordi tiden ikke er til andet end de allerbedste bud på, hvordan bæredygtighedsproblematikkerne kan håndteres.

Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vestjylland

Fastholder: - Jeg så ulven

Annonce