Debat

Nationaliser DSB

Kollektivtrængsler: Prøv at lægge vejen forbi DSBs billetsalg næste gang, du er inde i København. I sammenligning er Christiania nærmest som et velordnet villekvarter: Mennesker i farvestrålende gevandter ligger henslængt med kufferterne hulter til bulter. Hele stemningen er præget af apati og håbløshed. Næppe nogen anden moderne storby byder sine rejsende sådanne forhold. Ventetiden kan nemt overstige en time - jeg ved det, for jeg har selv prøvet det. Det sker hele bestillingssystemet bryder sammen (f.eks. 2. april), hvorefter alle passagererne sendes hjem. Personalet gør det så godt de kan. Selv om man kan diskutere visdommen i, at der ved indgangen til billetsalget er en velkomstkomite af DSB-medarbejdere, som er praktisk taget lige så stor som det personale, der er sat til at ekspedere de rejsende.

Billetsalget er kun toppen af isbjerget. Hvis DSB helt bevist arbejder på at gøre sig selv overflødig, er projektet ved at lykkes: nattogene til udlandet er lukket, den direkte forbindelse til Berlin ligeså, toget til Bornholm (Ystad) røg også. I de resterende tog kan man ikke købe så meget som en sandwich - selv hvis man skal rejse mange timer til fx Nordjylland. Al service er skrællet bort - eneste betjening i togene er ironisk nok kontrollørerne, der skal tjekke, om der nu også er betalt for en rejse, der på alle måder er under lavmålet. DSB tænker kun på besparelser og firkantede løsninger.

Ikke et ord om DSB-strejker, men togaflysninger og -forsinkelser er en del af hverdagen for de hårdtplagede DSB-kunder. Det betyder i praksis, at forretningsrejsende ikke kan benytte toget - man skal jo gerne passe sine aftaler. Det gælder også de studerende, der skal frem til forelæsninger. Turisterne risikerer at misse flyet i Kastrup, når toget igen er forsinket. Tilbage er kun pensionisterne - men selv de har jo travlt i dag!

En mulighed er slet og ret at lukke DSB og i stedet investere i bedre veje, busser og flere biler.

Efter min mening bør vi tværtom styrke jernbanen. Det er en sikker og tryg trafikform.Det anslåes, at der afgives 70% mindre CO2 ved banetransport end ved bil og bus. Der er mulighed for at arbejde på rejsen og det er i virkeligheden en meget moderne rejseform; børnevenlig og bæredygtig. Toget har et vældigt potentiale, som DSB i dag forvalter aldeles talentløst.

Det er praktisk taget umuligt at stille nogen til ansvar for det aktuelle kaos i DSB. Ledelsesstrukturen giver alle muligheder for ansvarsforflygtigelse og de såkaldt ansvarlige politiker går i flyverskjul, når en journalist nærmer sig med et spørgsmål om DSB. Togfonden fra 2013 var vel det eneste konkrete resultat, der kom ud af den tidligere socialdemokratisk ledede regering - og den har siden vist sig at være varm luft. De danske jernbaner har aldrig været ringere end i dag.

Forhåbentlig vil forfaldet i de danske jernbaner blive et emne i den forestående valgkamp. Mit forslag er at (re)nationalisere DSB. Under den gamle etat fungerede jernbanen uendelig meget bedre end i dag. Naturligvis giver det ingen garanti for bedre tog til tiden. Men jernbanerne er en vital del af den danske infrastruktur - en såkaldt kerneydelse. Hvis de igen bliver det offentliges ansvar, vil vi i det mindste kunne stille politikerne til ansvar, når togene ikke lever op til kravene i det moderne Danmark.

Erik Boel
0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Redningsaktion på fjorden: Lys fra mobiltelefon reddede ung sejler

Skjern

Mand omkom i solouheld i morges: Blev erklæret død på stedet

Ringkøbing

Vandringsmænd slog deres egen rekord: Fynboer indsamlede 85.553 kroner til kritisk syge børn

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Den indre varulv hyler, og det lyder ikke kønt

Da den sidste danske ulv i 1813 blev skudt ved Estvadgård lidt sydvest for Skive, var der næppe én, der fældede en tåre i den anledning. Da slet ikke de bønder på egnen, hvis får nu kunne være i fred. I et mangelsamfund som det danske for 200 år siden var der ganske enkelt ikke plads til ulven. I de mellemliggende par århundreder har næppe nogen skænket ulven en tanke - endsige savnet den. Den var ikke længere en del af den danske fauna. At den skulle vende tilbage, var der meget få, der havde fantasi til at forestille sig. Ikke desto mindre var det, hvad der skete omkring 2009, og lige siden har ulven forårsaget en slags kulturel borgerkrig i Danmark, der er helt ude af proportioner i forhold til dyrets indvirkning på den danske natur og dens formodede trussel eller mangel på samme mod mennesker. Skal man være lidt grov, kan man sige, at ulven har fået den indre varulv bragt frem i mange danskere. Det er ikke kønt. Som Anette Lund Andersens store reportage i Dagbladet i dag dokumenterer, er det rent ud forbløffende, i hvilket omfang og med hvilken lidenskab, mennesker engagerer sig i striden om ulven. Man tager sig til hovedet i vantro over en "ulvehader", der skyder en ulv med riffel ud af vinduet på sin bil. Og man flår sig i håret af frustration over en "ulveelsker", der truer folk på livet, og begår hærværk mod en lokal kirke for at understrege sit synspunkt. Mellem disse yderligheder er der alle mulige holdninger, der dog generelt tenderer mod det stadigt mere polariserede - hovedsageligt på grund af de forbistrede asociale medier, der nærmest pr. automatik synes at forstærke alle holdninger i ekstremistiske retninger. Det billede, Anette Lund Andersen tegner i sin reportage, er dybt forstemmende. Det fortæller om en debat og dens deltagende aktører, der synes at have mistet al proportionssans, evne og vilje til at lytte til andre menneskers synspunkter. Lederskribenten her føler sig fristet til at citere sin gamle, afdøde fars tilbagevendende kommentar, når medmennesker af den ene eller den anden grund bevægede sig ud ad en tangent: "Har de ikke andet at gå op i?!?" Det er måske dér, problemets rod ligger.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Testmøllesag i nye problemer: Skal finde 20 millioner til lovet lufthavnsudstyr

112 For abonnenter

Sejler du en lille smule, når du sejler? Sådan er reglerne for berusede sejlere

112

Ung sejler blev reddet i land - nu mangler båden

Sommerland

’Lille Louisiana’ ligger i Videbæk: Jeg blev helt imponeret, da jeg så bygningen

Annonce