Debat

Nationaliser DSB

Kollektivtrængsler: Prøv at lægge vejen forbi DSBs billetsalg næste gang, du er inde i København. I sammenligning er Christiania nærmest som et velordnet villekvarter: Mennesker i farvestrålende gevandter ligger henslængt med kufferterne hulter til bulter. Hele stemningen er præget af apati og håbløshed. Næppe nogen anden moderne storby byder sine rejsende sådanne forhold. Ventetiden kan nemt overstige en time - jeg ved det, for jeg har selv prøvet det. Det sker hele bestillingssystemet bryder sammen (f.eks. 2. april), hvorefter alle passagererne sendes hjem. Personalet gør det så godt de kan. Selv om man kan diskutere visdommen i, at der ved indgangen til billetsalget er en velkomstkomite af DSB-medarbejdere, som er praktisk taget lige så stor som det personale, der er sat til at ekspedere de rejsende.

Billetsalget er kun toppen af isbjerget. Hvis DSB helt bevist arbejder på at gøre sig selv overflødig, er projektet ved at lykkes: nattogene til udlandet er lukket, den direkte forbindelse til Berlin ligeså, toget til Bornholm (Ystad) røg også. I de resterende tog kan man ikke købe så meget som en sandwich - selv hvis man skal rejse mange timer til fx Nordjylland. Al service er skrællet bort - eneste betjening i togene er ironisk nok kontrollørerne, der skal tjekke, om der nu også er betalt for en rejse, der på alle måder er under lavmålet. DSB tænker kun på besparelser og firkantede løsninger.

Ikke et ord om DSB-strejker, men togaflysninger og -forsinkelser er en del af hverdagen for de hårdtplagede DSB-kunder. Det betyder i praksis, at forretningsrejsende ikke kan benytte toget - man skal jo gerne passe sine aftaler. Det gælder også de studerende, der skal frem til forelæsninger. Turisterne risikerer at misse flyet i Kastrup, når toget igen er forsinket. Tilbage er kun pensionisterne - men selv de har jo travlt i dag!

En mulighed er slet og ret at lukke DSB og i stedet investere i bedre veje, busser og flere biler.

Efter min mening bør vi tværtom styrke jernbanen. Det er en sikker og tryg trafikform.Det anslåes, at der afgives 70% mindre CO2 ved banetransport end ved bil og bus. Der er mulighed for at arbejde på rejsen og det er i virkeligheden en meget moderne rejseform; børnevenlig og bæredygtig. Toget har et vældigt potentiale, som DSB i dag forvalter aldeles talentløst.

Det er praktisk taget umuligt at stille nogen til ansvar for det aktuelle kaos i DSB. Ledelsesstrukturen giver alle muligheder for ansvarsforflygtigelse og de såkaldt ansvarlige politiker går i flyverskjul, når en journalist nærmer sig med et spørgsmål om DSB. Togfonden fra 2013 var vel det eneste konkrete resultat, der kom ud af den tidligere socialdemokratisk ledede regering - og den har siden vist sig at være varm luft. De danske jernbaner har aldrig været ringere end i dag.

Forhåbentlig vil forfaldet i de danske jernbaner blive et emne i den forestående valgkamp. Mit forslag er at (re)nationalisere DSB. Under den gamle etat fungerede jernbanen uendelig meget bedre end i dag. Naturligvis giver det ingen garanti for bedre tog til tiden. Men jernbanerne er en vital del af den danske infrastruktur - en såkaldt kerneydelse. Hvis de igen bliver det offentliges ansvar, vil vi i det mindste kunne stille politikerne til ansvar, når togene ikke lever op til kravene i det moderne Danmark.

Erik Boel
0/0
Klumme

Ugens Prædiken: Påskemorgen er som en håbets hilsen fra Guds fremtid

Klumme

Martine om at blive gammel: Måske er det andet end medicin og ømme muskler?

Klumme

Ugens Prædiken: Mere kærlighed, end vi fatter og forstår

Klumme

Kommer du til årets grundlovsfest?

Leder For abonnenter

Ikke kun events sætter os på landkortet

Selvfølgelig er det vigtigt, at vort lokalområde er kendt uden for kommunegrænsen - og gerne for at have noget unikt og genialt, der kan lokke så mange gæster til som overhovedet muligt. For flere gæster giver som regel flere penge i kommunekassen, og flere penge i kassen gør næsten altid godt. Derfor er det helt fint, at kommunen barsler med en såkaldt ny eventstrategi, der skal være med til at brande kommunen både nationalt og internationalt. Det er da heller ikke overraskende, at et flertal af politikere i byrådet netop har sagt god for at skyde penge i den nye eventstrategi. Det politiske ja betyder samtidig et ja til, at der skal sættes kommunale penge af til tre såkaldte fyrtårns-events. Indtil videre er der sat to millioner kroner af over to år til at udvikle den grønne elbilevent Westwind24, hvor de to, der fik ideen, komiker Jan Gintberg og tv-journalist Anders Agger, nok skal være med til at give det stort anlagte elbilarrangement en snert af kendiseffekt. Derudover er vandsportsfestivalen Waterz i Hvide Sande sikret et kommunalt tilskud på 875.000 kroner om året til og med 2021. Ifølge strategien kunne det tredje event i rækken ligge inden for sport, kultur eller erhverv. Det lyder alt sammen ganske spændende, selv om ingen ved, hvad Westwind24 og Waterz skaber af meromsætning og plusser på bundlinjerne hos områdets erhvervsliv. Der er heller ingen, der ved, hvor mange penge der skal sendes efter det tredje event. Nogen vil sikkert mene, at det er sådan lidt sortseer-agtigt at stille spørgsmålstegn ved, om nye tanker om branding nu også giver sorte tal på bundlinjen. De samme vil sikkert sige, at det er en langsigtet investering, det er svært at sætte kroner og øre på. Hvad der var godt i går, er måske ikke så godt i morgen. Når det er sagt, er det alligevel godt at konstatere, at det ikke var hele byrådet, der helt ukritisk nikkede ja til at lede efter et event nummer tre. Den nyslåede løsgænger Svend Boye Thomsen stemte imod, og Kristendemokraterne valgte at tage det, der hedder forbehold. "Medmindre der falder en appelsin ned i vores turban med en event, der er rigtig svær at sige nej til, så mener vi ikke, at den økonomiske situation er til at bruge mange penge på tre store projekter". Sådan lød det i byrådssalen fra Jens Erik Damgaard, der talte på vegne af den kristendemokratiske byrådsgruppe. Den melding lyder fornuftig, for skattekronerne kan måske gøre bedre gavn andre steder lige her og nu, hvor den står på udfordringer med besparelser på det kommunale budget. Derfor: Vent med event nummer tre, til Westwind24 og Waterz har bevist, at det er vejen frem. Indtil da er der meget andet, der på bedste vis er med til at sætte os på de der landkort.

Klumme

Amagerpigens tak til Bork Havn Efterskole: I var vinden under mine vinger