Annonce
Udland

Nasa finder indisk månefartøj med hjælp fra rumnørd

Handout/Ritzau Scanpix
Vikram skulle have gjort Indien til den fjerde nation til at foretage en månelanding. Men det mislykkedes.

Det indiske landingsfartøj Vikram, der forulykkede under sit landingsforsøg på Månens overflade i september, er fundet.

Det meddeler USA's rumfartsadministration, Nasa, der mandag har offentliggjort billeder af nedslagsområdet.

Vikram skulle have gjort Indien til den fjerde nation nogensinde til at lande et fartøj på Månen.

Det mislykkedes dog, da man mistede kontakten til det ubemandede fartøj, omkring 2,1 kilometer fra overfladen.

Indiens rumfartsorganisation meddelte allerede i september, at man havde fundet fartøjet - dog uden at få kontakt til det.

Men Nasa beskriver i en meddelelse, hvordan man igennem måneder har forsøgt at få bekræftet billeder af nedslagsområdet.

Nasa offentliggjorde i september billeder før og efter nedslaget og opfordrede offentligheden til at sammenligne billederne for at se, om de kunne finde tegn på nedslaget.

Den første person, der lykkedes med at finde Vikram, blev Shanmuga "Shan" Subramanian fra Chennai i Indien.

Rumentusiasten fortæller, at han ikke kunne stå for udfordringen, når nu Nasa ikke selv kunne finde det forulykkede fartøj.

- Jeg havde de to billeder ved siden af hinanden på mine to bærbare computere, fortæller han.

Subramanian, der arbejder i it-branchen, er selvudnævnt rumnørd.

Da han mente, at det var lykkedes ham at finde Vikram, skrev han det i et opslag på Twitter i oktober.

- Det var ret svært, men jeg brugte mange kræfter på det, siger han.

Nasa undersøgte derefter området selv og har altså to måneder senere bekræftet på nyheden.

- Nasa er nødt til at være 100 procent sikre, før de kan offentliggøre det, og det er derfor, de ventede med at bekræfte det, siger Subramanian.

Vikram skulle have været det første landingsfartøj, der landede på Månens sydpol.

Chandrayaan-2-sonden, som Vikram blev udsendt fra, er fortsat i kredsløb om Månen.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce