Annonce
Skjern

Narret af telefonsvindler: Skjern Bank skal erstatte mangeårig kundes tab på næsten 32.000 kroner

Per Munck, direktør i Skjern Bank, oplyser at banken har taget klagenævnets afgørelse til efterretning. Arkivfoto: Jørgen Kirk
En mangeårig kunde i Skjern Bank blev i april narret til at udlevere sit Nem ID og personnummer til en svindler. Det Finansielle Ankenævn har nu afgjort, at kundens udlevering af disse personlige oplysninger ikke var groft uforsvarligt - og dermed skal Skjern Bank dække tabet.
Annonce

SKJERN: Er det groft uforsvarligt at udlevere sine Nem ID-oplysninger til en svindler?

Det spørgsmål har Det Finansielle Ankenævn nu taget stilling til i en sag, der vedrører Skjern Bank - og det betyder nu, at Skjern Bank som den første danske bank skal dække en kundes tab på 31.625 kroner, oplyser Ritzau i en pressemeddelelse.

En kunde var 25. april 2019 blevet ringet op af en person, der udgav sig for at være fra Skjern Bank, og han kunne fortælle hende, at der foregik mærkværdige transaktioner på hendes konto, og han derfor lige skulle bruge hendes personnummer og nøglekode for at stoppe dem.

Af ankenævnets afgørelse fremgår det, at kunden er en kvinde på 80 år, som har været kunde i Skjern Bank i 60 år. Hun spurgte svindleren, hvorvidt det var nødvendigt at udlevere sit CPR-nummer, men svindleren vandt hendes tillid. Og da der efterfølgende kom en SMS, hvor hun skulle bekræfte overførslen, godkendte hun den.

Skjern Bank mente at kunden indså eller burde have indset, at der var risiko for misbrug. Kunden mente, at hun ikke med forsæt havde udleveret sine oplysninger.

Afgørelsen er meget principiel, for hidtil har betalingsloven sagt, at hvis andre uberettiget hæver på ens konto, er det banken, der skal dække tabet, med mindre at skadelidte har handlet groft uforsvarligt.

Men så er det spørgsmålet, om man handler groft uforsvarligt, hvis man bliver narret på den måde, som kunden gjorde det, og altså narret til at udlevere sine NEM ID-oplysninger, der giver direkte adgang til kontoen.

Tre af ankenævnets medlemmer mente, at kunden var blevet narret til at udlevere sine oplysninger. Et medlem mente, at kunden ved at godkende transaktionen via SMS havde handlet groft uforsvarligt.

Afgørelsen blev truffet med stemmeflertal, hvilket betyder, at Skjern Bank nu skal dække ind for svindlen.

Bankdirektør Per Munck oplyser, at Skjern Bank har taget ankenævnets afgørelse til efterretning og ikke vil køre sagen videre i det retslige system.

Om der kommer lignende sager mod Skjern Bank med den nye afgørelse, kan Per Munck ikke afvise, men han tror, at folk er ved at lære, at de skal være varsomme, hvis de bliver ringet op af fremmede.

- Man skal aldrig udlevere sit Nem ID til andre. Det svarer til at åbne sin pung for en vildt fremmed, og man skal aldrig udlevere noget til nogen i telefonen, fastslår Per Munck.

Han opfordrer desuden alle til at hente app'en Mit Digitale Selvforsvar, hvor man kan holde sig opdateret om svindlernes nyeste fup-numre.

Brødtekst

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Se Danmark: Bjergtagende solopgang

Annonce