Annonce
Jubilæum

Mogens Ladekjær elsker tal og teknik

Mandag den 1. juli har Mogens Ladekjær 40 års jubilæum hos Kramp. Foto: Mads Dalegaard
Mogens Ladekjær er lidt af en tekniknørd. Han elsker big data, og dem har der været rigeligt af hos Kramp, hvor han nu har 40 års jubilæum.

Skjern: Efter den første uge på lageret hos Chr. C. Grene var Mogens Ladekjær klar til at forlade jobbet.

- Jeg var uddannet hos isenkræmmer Veilegaard i Skjern. Her var jeg opdraget til at holde en god tone. På den tid var man Des med sagførerens hustru. På lageret hos Chr. C. Grene var der ikke meget De og Dem. Det var tværtimod et noget specielt foretagende med en helt særlig form for værkstedhumor. Heldigvis blev jeg hængende, og jeg kom hurtigt selv ind i jargonen på min nye arbejdsplads, fortælle Mogens Ladekjær.

Den gang havde virksomheden 25-30 ansatte i Skjern, og det var Poul Grene selv, der ansatte Mogens Ladekjær.

Siden da er Chr. C. Grene som bekendt vokset mange gange, og virksomheden er nu en del af den store europæiske koncern Kramp. Det passer Mogens Ladekjær ret godt. Han har nemlig altid været lidt af en tekniknørd, der elsker big data, så der har været arbejdsopgaver nok hos Kramp.

I 2003 var Mogens Ladekjær for eksempel ansvarlig for indførslen af et mere optimalt flow hos Chr. C. Grene, og i 2009 fik han ansvar for indkøb og oprydning i varedatabasen i Norden.

Fra 2010 til 2013 hjalp han til med at implementere it-platformen Axapta i Sverige, Norge og Danmark. Mogens Ladekjær har også hjulpet med implementeringen af lagersystemet Kisoft.

- Jeg har altid fulgt med og kigget på, hvad det næste er, vi skal være på forkant med. Er der store udfordringer undervejs, så klarer vi også dem, siger Mogens Ladekjær.

Som afdelingsleder gav den indstilling ind i mellem mange timer. Da den nære familie blev ramt af sygdom, valgte han derfor at trappe lidt ned i 2016, og nu hedder stillingen projektassistent. Og Mogens Ladekjær er i dag med i flere mindre projekter hos Kramp.

- I dag er sygdommen heldigvis et overstået kapitel. Men det passer mig egentlig godt, at jeg er gået ned på en normal arbejdsuge, så er der lidt mere tid til at nyde naturen ved Ringkøbing Fjord, som vi nu bor tæt ved i Ringkøbing - efter mange år i Sædding. Det er måske i virkeligheden også ganske udmærket, at "vi gamle" erfarne medarbejdere giver plads til nogle af de dygtige unge mennesker, siger Mogens Ladekjær med et smil.

59-årige Mogens Ladekjær har tre børn, Jeanette, Elisabeth og Dennis, der har beriget Mogens og hustruen Jette med fire børnebørn. Ud over familielivet nyder Mogens Ladekjær sine gåture i Ringkøbing og ofte en god cykeltur.

40 års jubilæet bliver i øvrigt fejret ved en intern reception hos Kramp.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce