Annonce
Udland

Ministre flygter fra Boris Johnsons brexitkurs

Tolga Akmen/Ritzau Scanpix
Flere britiske ministre har meldt deres afgang med udsigt til Boris Johnson som premierminister.

Tidligere udenrigsminister og London-borgmester Boris Johnson er favorit til at overtage posten som konservativ partileder og dermed blive premierminister i Storbritannien efter Theresa May.

Udsigten til Boris Johnson som regeringsleder og hans konfronterende politik over for EU - som Storbritannien arbejder på at forlade - har fået flere ministre til at melde deres afgang.

Senest har Alan Duncan, der under Udenrigsministeriet er minister for Europa og Amerika, trukket sig. Tidligere har både finansminister Philip Hammond og justitsminister David Gauke meddelt, at de trækker sig, hvis Boris Johnson bliver premierminister.

- Hvis Boris Johnson bliver premierminister, forstår jeg, at en betingelse for at være del af hans regering, er, at man skal støtte et farvel til EU uden en aftale.

- Det er ikke noget, jeg nogensinde ville kunne, sagde Philip Hammond søndag til BBC.

Kulturminister Margot James trak sig i sidste uge med udsigt til Boris Johnson som premierminister. Avisen The Telegraphs politiske redaktør forventer, at op til 12 ministre vil trække sig.

Johnson har lovet, at hvis han bliver valgt, forlader briterne EU senest 31. oktober. Han lover også, at det vil blive et ukompliceret brexit.

Men hvordan det skal gå til, er stadig uklart.

- Relativt snart efter, at han er blevet valgt, vil hans standpunkt kollidere med den politiske virkelighed, siger lektor og docent i statskundskab ved Södertörns højskole Nicholas Aylott til nyhedsbureauet TT.

- Og det er meget svært at vide, hvad han så har af planer.

Både Johnson og hans modkandidat til posten som partileder, udenrigsminister Jeremy Hunt, har haft svært ved at forklare, hvordan de vil overvinde de store udfordringer ved brexit.

Den brexitaftale, Theresa May forhandlede på plads med EU, er tre gange blevet afvist i det britiske parlament.

Både Johnson og Hunt har sagt, at de som det første vil bede EU om at genåbne forhandlingerne. Men EU-lederne har afvist, at det kan lade sig gøre.

Og et klart flertal i det britiske parlament afviser et såkaldt no deal-scenarie, som Johnson taler for. Hunt er åben for at udskyde brexit endnu en gang.

Fra oppositionens side risikerer Boris Johnson, hvis han som ventet bliver premierminister, at blive mødt af et mistillidsvotum, inden han overhovedet har fået pakket flyttekasserne ud i Downing Street 10.

Det kræver kun en håndfuld frafaldne konservative at få et flertal imod regeringen og derved udløse et nyvalg, skriver nyhedsbureauet AP.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Der var øretæver i luften foran pub

Navne

Poul Erik Bechmann fylder 80 år

Læserbrev

Bøjer de i vinden? Vesterhav Syd og vores lokale erhverv

Læserbrev: Er Energistyrelsen og Vattenfall ligeglade med vore lokale erhverv? Og hvad agter byrådet nu at gøre? De spørgsmål stiller vi os uvilkårligt, efter at aktindsigt har vist, hvad VVM-tillægget for Vesterhav Syd-møllerne skal indeholde. Som du kan læse nedenfor, udelades nemlig to helt fundamentale undersøgelser for turismen og fiskeriet. Bevares, der kommes vidt omkring med “kollisionsrisiko for trækfugle og flagermus” samt “sejladsforhold og lystfiskeri i undersøgelsesområdet”, og meget andet mere eller mindre (u)nyttigt. Men som med mange af den slags rapporter er det værd at bemærke sig, hvad der ikke skal afdækkes i VVM-tillægget. Og her springer særligt to forhold i øjnene. Både at (s. 11) “Der skal ikke redegøres for økonomiske eller konkurrencemæssige forhold i relation til turismeerhvervet”. Det skriger jo til himlen med turismen som vort største erhverv og i betragtning af, at det nationale Center for Kystturisme er placeret i netop Hvide Sande. Og at der godt nok (s. 22) skal undersøges, hvad indvirkningerne er på fiskeriet, men IKKE hvorvidt det kan gøres muligt at fiske mellem møllerne. Eventuelt blot for mindre fartøjer under for eksempel 20, 15 eller 12 meter. Dette til trods for, at der i flere høringssvar er opfordret til at få netop dette klarlagt. Derimod skal der (s. 26) redegøres for kumulative effekter for andre planlagte projekter, i både Danmark, Holland og Tyskland. Og betydningen for de klimapolitiske mål og CO2-reduktionen skal beskrives. Alt sammen noget meget overordnet og fjernt for os, der bor her. Men noget, der kan bruges i den luftige argumentation for den grønne omstilling på Christiansborg. Det virker nu, som om projektet skal klemmes igennem! Og Energistyrelsen helt bevidst vælger at undlade krav om inddragelse af netop de to argumenter, der kan være med til at flytte Vesterhav Syd langt til havs. Nemlig at turismens indvendinger skal tages alvorligt, og fiskernes tabte fiskevand - ved at flytte møllerne længere til havs - kan kompenseres ved at åbne for fiskeri mellem møllerne. To forhold, der kan tale for at flytte møllerne, belyses nu helt bevidst ikke! Og Vattenfall erkendte jo på et møde d. 1. marts 2018 i Søndervig, at det drejer sig om småpenge, for at flytte møllerne … så hvorfor ikke? Nu hvor der også er god tid til at ændre i projektet … Hvad gør byrådet, formanden for erhvervsudvalget Søren Elbæk eller borgmesteren? Overlader de det endnu engang til brancheorganisationerne og de små erhvervsdrivende? Eller mander de sig op og går i brechen for to store erhverv i kommunen? Eller bøjer de i vinden? Jens Bollerup, cand. merc., Geflevej 221, Hvide Sande Dan Broesch Jensen, cand. merc. aud., Lyngvejen 100, Klegod Tonny Lemqvist, maskinmester, Præstegårdsmarken 35, Velling Karsten Fyhn, sommerhusudlejer, Sønder Klitvej 20, Hvide Sande Birgitte Vinding, journalist, Stauning Finn Ebbe Jakobsen, advokat, Beddingen 7, Ringkøbing Jens Møller, forretningsdrivende, Bakkevej 22, Hvide Sande

Skjern

To mænd sigtet for narko-kørsel

Videbæk For abonnenter

Skoler og børnehaver i øst: Vi får ikke nok midler til inklusion

Annonce