Annonce
Danmark

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Der skal gøres mere for at bekæmpe luftforurening, mener miljøminister, der vil vende forslag med borgmestre.

En række borgmestre vil have regeringen med til at sikre renere luft i landets byer, og det bliver taget godt imod af miljøminister Lea Wermelin (S).

Hun glæder sig over borgmestrenes forslag, der blandt andet går på strammere krav til de miljøzoner, som løber rundt om de større byer herhjemme.

- Jeg er glad for, at vi har nogle borgmestre, der er optaget af at bekæmpe luftforureningen. Vi ved, at tusindvis af danskere dør for tidligt, fordi der er for meget luftforurening i særligt de største byer.

- Derfor er det nødvendigt, at vi gør mere, end vi gør i dag, og jeg glæder mig til at diskutere de konkrete forslag med kommunerne og sådan set også med Folketingets partier, i forhold til hvordan vi kommer videre, siger Lea Wermelin.

Forslagene om miljømæssige stramninger er stillet af borgmestrene i Aarhus, Aalborg, København og Odense.

Et af forslagene vedrører ældre dieselbiler. Konkret foreslår borgmestrene, at dieselbiler fra før 1. januar 2012 forbydes i de fire byer i 2022.

Og i 2025 vil borgmestrene stramme reglerne yderligere, så forbuddet skal udvides til dieselbiler solgt før 1. september 2016.

Med andre ord vil det kunne blive forbudt at køre i miljøzonerne i en dieselbil, der er henholdsvis ti og ni år gammel.

Hos Autobranchen Danmark, der blandt andet repræsenterer bilforhandlere og bilværksteder, er man positivt indstillet over for miljøforbedrende løsninger.

Brancheorganisationen bemærker dog også, at både forhandlere og forbrugere skal have god tid til at omstille sig, hvis der ændres i reglerne.

- Det er kun rimeligt, så de ved, hvordan økonomien hjemme i carporten og i bilforretningen kommer til at udvikle sig, siger Gitte Seeberg, administrerende direktør hos Autobranchen Danmark.

Hos miljøministeren er der bevidsthed om, at en strammere miljølovgivning også skal tage højde for folks økonomi.

- Vi skal både have en stærk miljøpolitik, men selvfølgelig også en klog miljøpolitik.

- Det er også derfor, det er så vigtigt, at hvis vi indfører nye regler, at vi skal være sikre på, at de dels virker, og at de dels ikke rammer socialt skævt, siger Lea Wermelin.

De nuværende miljøzoner stiller kun krav til meget gamle lastbiler og busser.

Der er allerede nye krav på vej til lastbiler, busser og varebiler, men som det ser ud nu, så er personbiler foreløbigt undtaget.

/ritzau/

Annonce
Link til pressemeddelelse med borgmestres forslag
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce