Annonce
Indland

Miljøminister ophæver strandbeskyttelse ved 111 havne

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Landets kommuner får bedre muligheder for at skabe mere liv ved havnearealer, lyder det fra Lea Wermelin.

Miljøminister Lea Wermelin (S) ophæver strandbeskyttelsen ved 111 havne landet over.

Det betyder, at der bliver mulighed for at opføre for eksempel en butik eller en restaurant på arealerne.

- Vi skal værne om vores naturlige, åbne kyster, men nogle steder kan vi godt åbne op for mere lokal udvikling uden at gå på kompromis med det.

- Nu kan kommunerne bedre skabe mere levende havnemiljøer med flere tilbud til turister og muligheder for erhvervslivet, siger Lea Wermelin i en pressemeddelelse.

Strandbeskyttelsen betyder, at der som udgangspunkt ikke må bygges inden for 300 meter fra stranden.

De 111 arealer ligger i sammenhæng med bebyggelse og rummer ifølge pressemeddelelsen ikke væsentlige naturværdier.

- Jeg ser ingen grund til at stå i vejen for udvikling på mindre arealer, som eksempelvis ligger indeklemt mellem en havn og en by, og hvor det ikke går ud over naturværdier, siger Lea Wermelin.

En af de kommuner, der får ophævet strandbeskyttelsen, er Køge Kommune.

Det gør det muligt for kommunen at gå videre med planen for Køge Marina.

- Blandt andet vil vi gerne gøre det muligt for turister at overnatte på et nyt vandrerhjem på marinaen, siger borgmester Marie Stærke (S) i pressemeddelelsen.

I alt har 47 kommuner søgt om ophævelse af strandbeskyttelsen ved 166 lokaliteter.

Det er en bred politisk aftale, der ligger til grund for miljøministerens tiltag.

Aftalen "Danmark i bedre balance" blev i 2016 indgået af Socialdemokraterne, Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti for at fremme vækst og udvikling.

/ritzau/

Annonce
Pressemeddelelsen fra ministeriet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce