Annonce
Hvide Sande

Miljø-fare: Først nu er strandet Hvide Sande-kutter på Fanø tømt for olie

Ingen har i knap halvanden måned taget initiativ til at fjerne Hvide Sande-kutteren RI 524 "James Robert", der er strandet på Fanø. Foto: Ren Strand Fanø

Strandfogeden på Fanø er frustreret over, at ingen tager initiativ til at fjerne Hvide Sande-kutter, der strandede midt i januar.

Fanø/Hvide Sande: Det er et sølle syn, der møder besøgende på Rindby Strand på Fanø, hvor Hvide Sande-kutteren RI 524 "James Robert" strandede efter en brand om bord 13. januar.

Skroget af skibet ligger nemlig og forvitrer i brændingens bølger. Senest er skibet knækket over i to dele.

Og det er mildest talt frustrerende for strandfoged Peter Brinch Michélsen. For selvom det strandede skib har været et tilløbsstykke for strandgæster i vinterferien, så udgør det også både en miljømæssig og en sikkerhedsmæssig risiko at have det liggende, hvor det gør, vurderer strandfogeden.

- Status er, at jeg og dykkerfirmaet BB Towing & Diving torsdag aften og nat var derude og tage det sidste olie ud af skibet, fortæller Peter Brinch Michélsen.

Annonce

Dykkere og pumper i aktion

Den sidste olie blev fjernet af dykkere og pumper, efter skibet egentlig skulle have været tømt for olie og diesel. Tømningen er sket på foranledning af Skibsforsikringen Frederikshavn, hvor skiber er forsikret, fortæller Peter Brinch Michélsen.

- Dykkerne havde fået håndtegning af tanke og så videre fra en tidligere mekaniker på skibet, siger strandfogeden.

Nu skulle der altså ikke være mere olie og diesel tilbage - men det er også knap halvanden måned efter, skibet strandede.

- Man har kunnet se oliefilm rundt om vraget, og man har kunnet konstatere, at det lugtede af diesel helt inde på stranden, siger han.

Strandet ved nationalpark

Selvom der nu ikke skulle være mere olie og diesel om bord, så er det ikke sikkert, at miljøfaren er forbi.

- Vi ved ikke, hvad der er af bøtter med maling eller andet om bord og heller ikke, hvad der er af andre ting, som kan forurene. Der er i hvert fald ikke noget gavnligt ved, at kutteren ligger der, siger strandfogeden.

Peter Brinch Michélsen kalder det grotesk, at der ikke er nogen, der har forsøgt at fjerne kutteren endnu.

- Det ligger klods op af Nationalpark Vadehavet og et UNESCO-område, tilføjer han.

Farlig for badegæster

Det er egentlig strandede skibes ejer eller forsikringsselskab, der skal stå for at fjerne det, ifølge den vragfjernelseskonvention, som Danmark indtrådte i i 2015.

Alternativt kan vraget fjernes på deres regning. Dagbladet har været i kontakt med Søfartsstyrelsen, som dog ikke vil kræve skibet fjernet, fordi det ikke er til væsentlig ulempe for fiskeri eller for færdsel i området. Derfor kan konventionen sandsynlig ikke bruges i denne sag.

Nu savner standfogeden, at nogen tager ansvar og får fjernet vraget, inden der sker ulykker. I øjeblikket samler Peter Brinch Michélsen det drivtømmer og vraggods, der skyller op på stranden, men der er meget mere ude ved kutteren.

- Folk skal snart ud at bade, og der er nok mange, der synes, at sådan et vrag er spændende. Men rundt om det ligger der alle mulige vragdele og skarpt metal. Det er også masser af tovværk og wirer, som folk kan sidde fast i og drukne. Så det er bestemt ikke risikofrit, og sådan noget kan vi ikke have liggende på en badestrand, slår strandfogeden fast.

Dagbladet har kontaktet Skibsforsikringen Frederikshavn, men direktør Christian Juul Thaarup har ingen kommentarer, mens forsikringsselskabet har en sag kørende på kutteren.

Dagbladet har også kontaktet miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V), men fået at vide, at ministeren ikke ønsker at kommenterer sagen, mens den står på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce