Annonce
Sport

Mike Jensen og co. får hviderussisk CL-modstand

William Cherry/Presseye/Inpho/Ritzau Scanpix
Rosenborg vandt samlet 6-0 over nordirske Lindfield og møder i CL-kvalifikationen hviderussiske Bate Borisov.

Mike Jensen kunne tage en slapper på bænken, da Rosenborg onsdag spillede sig videre i jagten på gruppespillet i Champions League.

Det lykkedes med en sikker 4-0-sejr hjemme over nordirske Lindfield, som Rosenborg i den første kvalifikationsrundes første opgør havde besejret 2-0.

Mike Jensen sad på bænken i hele opgøret, og der var ikke grund til at bringe klubbens anfører i spil.

I anden kvalifikationsrunde skal nordmændene møde hviderussiske Bate Borisov, som samlet besejrede polske Piast Gliwice, der har danske Mikkel Kirkeskov på holdet.

Det første opgør var endt 1-1, men på udebane i Hviderusland tabte polakkerne 1-2.

Piast Gliwice kom ellers foran 1-0 i returopgøret, men et par minutter før slutfløjt fik hjemmeholdet frispark, og bolden blev smidt ind i feltet, hvor Zakhar Volkov headede den i mål til 2-1.

Vejen til Champions Leagues gruppespil består af i alt tre kvalifikationsrunder afsluttende med en playoffrunde.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce