Annonce
Vestjylland

Mest på Vestkysten: Enlige sæler bekymrer danskerne

Sammenlignet med juni og juli måned i 2018 har juni i år allerede en stigning i opkald om sæler på 19 procent. Men der er sjældent tale om sæler i nød. Kun hvis mennesker kommer tæt på, er sælen i fare. Foto: Dyrenes Beskyttelse
Fra 2018 til 2019 er antallet af opkald om sæler steget med 19 procent i højsæsonen.

Vestjylland: Hos Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 kan man godt mærke, at det er blevet sommerferie, hvor danskerne valfarter til landets kyster. I 2018 fik vagtcentralen 883 henvendelser om sæler, og alene i juni og juli kom de 249 af opkaldene. Men det tal har juni måned i år allerede overhalet med hele 297 opkald. Det svarer til en stigning på 19 procent.

- Selv om det er en voldsom stigning, kan det også vidne om, at flere danskere er blevet bekendt med 1812 frem for en stigning i antallet af sæler, der er i nød. Uanset hvad, så handler de færreste telefonopkald om en sæl, der rent faktisk er i nød, siger Michael Carlsen, biolog i Dyrenes Beskyttelse, i en pressemeddelelse.

Når en sæl ligger alene på stranden, bliver folk bekymret for, om den er strandet og derfor er i nød. Men det er oftest ikke tilfældet - medmindre den har synlige skader - og derfor skal man bare lade den være.

Annonce
Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 har fået rigtig mange opkald ind om sælunger den seneste måned. Flest er kommet fra region Midtjylland, men sælerne er ikke nød, blot fordi de ligger alene på stranden. Tværtimod kommer de først i nød, når mennesker begynder at nærme sig dem. Kilde: Dyrenes Beskyttelse

Sælunger finder mor igen

Sælunger ligger ofte alene på kysten, fordi de midlertidigt er blevet væk fra deres mor. Men mor og unge finder næsten altid hinanden igen, hvis de altså ikke forstyrres. Derimod kan en sælunge blive permanent efterladt, hvis der er for mange mennesker omkring den.

Har sælen synlige skader, har den derimod brug for hjælp. Her er, hvad du skal gøre, hvis du ser en strandet sæl:

- Rør den ikke, og hold lang afstand.

- Har den synlige skader, så tag hurtigt et billede, og gå væk igen.

- Send billedet til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812.

- Vagtcentralen vurderer, om sælen er i nød.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce