Annonce
Hvide Sande

Meny-udvidelse klar samtidig med Lalandia Søndervig

Meny i Søndervig vil i løbet af 2022 stå som en væsentligt udvidet forretning. Google Street View.
Lokalplan, der skal skabe grundlag for større supermarked, bliver nu sendt i offentlig høring.

SØNDERVIG: Det var en glad købmand Keld Hansen, der modtog meddelelsen om, at teknik- og miljøudvalget har godkendt planforslaget for et område ved Badevej i Søndervig.

Lokalplanforslaget, der nu sendes ud til høring i offentligheden i fire uger, vil nemlig gøre det muligt at udvide Meny betragteligt.

Butikken har i dag et bruttoetageareal på cirka 3300 kvadratmeter, og den nye lokalplan gør det muligt at udvide den med 1700 kvadratmeter til 5000 kvadratmeter.

Arbejdet begynder dog ikke lige i år, fortæller Keld Hansen. Det skal nemlig udføres synkront med Lalandia Søndervig, så den udvidede butik står parat samtidig med, at ferieparken er færdig.

- Vi har en plan, der går på, at vi tager det i to etaper. I første etape skal vi have opført lageret; her starter vi formentlig i efteråret 2020, så det står færdigt i 2021, siger Keld Hansen.

- Derefter skal varemodtagelsen lægges til butikken, og det arbejde skal efter planen udføres i 2021-2022, så udvidelsen står klar, når ferieparken er klar, fortsætter han.

Annonce

Mere på vej

Keld Hansen understreger, at butikken i særlig grad mangler lagerplads, især i højsæsonen.

- Lige nu har vi et fjernlager på den anden side at vejen i det tidligere tømrerværksted. Men det er vi nødt til at inddrage i Lalandia Søndervig, siger han.

At udvidelsen skal stå klar samtidig med den forventede åbning af ferieparken, skyldes selvfølgelig, at turismen i Søndervig ventes at stige kraftigt, hvilket vil komme forretningerne i byen i til gode.

- Jeg har da også hørt at flere gode ting er på vej. Det bliver rigtig spændende, siger Keld Hansen.

Det vurderes, at turismen i dag bidrager med en omsætning i Søndervig på 70-80 millioner kroner inden for dagligvarer og 40-50 millioner inden for udvalgsvarer.

Dette forventes ifølge den detailhandelundersøgelse, kommunen fik udarbejdet i 2015 at stige til 115-120 millioner kroner inden for dagligvarer og 95-100 millioner inden for udvalgsvarer.

Byrådet skal nu godkende, at lokalplanforslaget sendes i høring, og derefter vil det kunne godkendes endeligt engang efter sommerferien.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce