Annonce
Udland

Medievirksomhederne CBS og Viacom fusionerer

Lucy Nicholson/Reuters
Fusionen, der skaber en ny mediegigant, er den seneste i bølge af sammenlægninger i underholdningsindustrien.

De amerikanske medievirksomheder CBS og Viacom meddelte tirsdag, at de har indgået en aftale om en fusion, så de bliver lagt sammen til en ny mediegigant.

Fusionen sker efter forhandlinger gennem en årrække, hvor de to store foretagender skiftevis har været afvisende og positiv over for en fusion.

Fusionen bringer blandt andet CBS, MTV, Nickelodeon, og Showtime BET, Comedy Central samt Paramount Pictures i Hollywood sammen.

Det nye selskab ventes at få navnet Viacom som en gestus over for Sumner Redstone, en 96-årig mediemagnat, som opbyggede et forretningsimperium på grundlag af en lille kæde af drive-in biografer i det nordøstlige USA.

Viacoms topchef Bob Bakish bliver administrerende direktør og får en plads i bestyrelsen, mens den 65-årige Shari Redstone, mediemagnatens datter, bliver den første kvindelige bestyrelsesformand i Viacoms historie.

Fusionen er den seneste i en bølge af sammenlægninger i underholdningsindustrien, som er under pres fra store spillere med ny teknologi som Netflix, Amazon og Google, der har udviklet alternativer til traditionelt tv.

Telekommunikationsgiganten AT&T købte sidste år HBO, CNN, TBS og Warner Bros studierne i handel til 85 milliarder dollar (568 milliarder kroner). I marts afsluttede Walt Disney Company en overtagelse af Rupert Murdochs besiddelser i Hollywood i en handel til 71,3 milliarder dollar (over 476 milliarder kroner).

Det var i dette nye landskab, at CBS og Viacom pludselig fremstod som mellemstore spillere, der ikke længere kunne regne med at være førende i industrien.

De to foretagender var samtidig splittet efter en årrække med intern splittelse, opslidende magtkampe i bestyrelseslokalerne, dyre retssager, finansielle fejlberegninger og ledelsesproblemer.

Det kombinerede Viacom-CBS får en værdi på omkring 32 milliarder dollar (omkring 214 milliarder kroner).

/ritzau/dpa

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Pårørende til trafikdræbt er fundet

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Skjern

Innovest II droppet: Byråd vil hellere renovere Skjerns gamle rådhus

Annonce