Annonce
Sport

Bekræftet: Ebbe Sand bliver ny assistentlandstræner

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Det bliver Ebbe Sand, som skal assistere Åge Hareide til og med EM til sommer.

Den tidligere landsholdsangriber Ebbe Sand bliver fredag formiddag præsenteret som ny assistent for Åge Hareide på det danske landshold, erfarer Politiken.

Dansk Boldspil-Union (DBU) oplyser til Ritzau, at unionen fredag klokken 11 offentliggør navnet på den kommende assistent.

Ebbe Sand har siden Jon Dahl Tomassons skifte til Malmö FF været nævnt som et oplagt bud på afløseren, og ifølge Politiken har DBU og Hareide altså valgt at kigge i den retning.

Den tidligere målmager har allerede trænererfaring fra det danske landshold, hvor han tidligere var angrebstræner.

Ebbe Sands spillerkarriere tog ham forbi Brøndby og Schalke 04 samt på det danske landshold, hvor han i mange år dannede frontduo med netop Jon Dahl Tomasson.

Angriberen fra Hadsund nåede 66 kampe i rødt og hvidt, hvor det blev til 22 mål. Blandt andet scorede han et mindeværdigt mål på oplæg fra Michael Laudrup i ottendedelsfinalen ved VM i 1998 mod Nigeria.

Han var også med på holdet ved VM i 2002 samt ved EM-slutrunderne i 2000 og 2004, inden han i 2006 stoppede sin aktive karriere.

I 2019 stoppede han som sportsdirektør i Brøndby efter blot et halvt år på posten, da Brøndby ville flytte ham over i en anden stilling i forbindelse med organisationsændringer.

Jobbet som assistentlandstræner kommer kun til at vare til og med sommerens EM-slutrunde, da DBU allerede har ansat et nyt landstrænerteam, når Hareides kontrakt udløber til sommer.

Kasper Hjulmand tager over for Åge Hareide, mens Morten Wieghorst bliver hans assistent.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce