Annonce
Biler

Mazdas nye Qashqai-konkurrent får masser af udstyr

Den nye Mazda CX-30 minder om Mazda 3, men den er højere og ekstra rummelig. Foto: Mazda
CX-30-modellen koster fra 275.000 kr. og kommer snart med en revolutionerende benzinmotor.

Nissan Qashqai er blandt konkurrenterne, når den helt nye Mazda CX-30 lanceres herhjemme til september. Derfor bliver modellen også prissat under 300.000 kr., nærmere betegnet fra 275.000 kr.

Til at begynde med vil to forskellige motorer være tilgængelige; En 2,0-liters benzinmotor med 122 hk og en 1,8-liters dieselmotor med 116 hk. Til november udvides modelprogrammet med den længe ventede nye Skyactiv-X benzinmotor med 180 hk. Den skulle være særligt økonomisk og koster fra 322.000 kr. med Sky-udstyr.

Mazda CX-30 placerer sig mellem Mazda CX-3 og CX-5. Designstilen kendes fra den nyligt lancerede Mazda3, men CX-30 er det mere praktiske alternativ med let indstigning, højere siddeposition, plads til fire voksne og et stort, let tilgængeligt bagagerum. Merprisen er 20.000 kr. i forhold til Mazda3.

Annonce

Meget standardudstyr

Som det også er tilfældet med Mazda3, er CX-30 ret veludstyret allerede fra billigste udstyrsvariant kaldet Sense. Den har som standard head-up-display i forruden, navigation, full LED-forlygter, adaptiv fartpilot, Apple Carplay, infotainmentsystem med 8,8” split screen. Hertil kommer sikkerhedsudstyr med blandt andet automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse. Det næste udstyrsniveau, Sky, koster 14.000 kr. ekstra og giver blandt andet adgang til udstyr som elektrisk betjent bagklap, 18” aluminiumsfælge, nøglefri adgang, bakkamera og varme i rattet.

Den bedst udstyrede model hedder Mazda CX-30 Cosmo, og i den får man også sort læderindtræk, elektrisk indstilleligt førersæde, et Bose Sound System med 12 højttalere og et 360° kamera. Prisen her starter ved 314.000 kr.

Vil man have automatgear, kan japanerne også levere dette, formedelst 22.000 kr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce