Annonce
Skjern

Markant bygning til salg: Nu kan du blive ejer af Skjerns vandtårn

Vandtårnet i Skjern er bygget i 1898 og blev i 1981 fredet. Den er en ud af 11 fredede vandtårne i Danmark. Foto: Christian Baadsgaard
DSB Ejendomme har sat det tidligere bymuseum og dertilhørende vandtårn til salg. Bygningen rummer masser af muligheder.

SKJERN: Hvis du altid har drømt om at få et vandtårn - og vel at mærke at vandtårnet skal ligge i Skjern - så er det om at slå til nu.

Skjerns markante DSB-bygning på Bredgade, der i en årrække har huset bymuseet, og det tilhørende, fredede vandtårn er nemlig blevet sat til salg. Det er EDC, der har fået opgaven, og bygningerne er sat til en pris på 1.095.000 kroner. Sælger er DSB Ejendommme, der i gennem mange år har haft bygningen lejet ud til Ringkøbing-Skjern Museum. Nu har museet ikke brug for bygningen længere, lejemålet blev opsagt i sommer, og derfor er det nu sat til salg.

- Vi har en forventning om, at den bliver nem at sælge, og allerede nu har vi haft syv-otte fremvisninger, fortæller Johnny Sørensen, indehaver af EDC i Skjern.

Bygningen, der er opført i 1926, rummer stadig mange af de originale detaljer, og derfor håber Johnny Sørensen, at dens kommende ejere vil passe godt på den.

- Mit store ønske er, at den bliver bevaret og restaureret med respekt for det oprindelige, forklarer Johnny Sørensen.

Dog er det også en bygning, der kræver en kærlig hånd på flere måder. Energimærket er et G, og der er meget langt op til nutidige isoleringsstandarder. Det bliver også et af de afgørende punkter, hvis en køber ønsker at omdanne det til beboelse. Grundet beliggenheden tæt på banelegemet kræver det en gevaldig støjisolering for at få lov til at benytte bygningen som bolig. Oveni er der en lokalplan, der i såfald skal ændres.

Johnny Sørensen ser muligheder for noget erhverv på stedet.

- Den rummer så ufattelig mange muligheder. Til erhverv er det en markant ejendom for en virksomhed, og den kan rumme alt fra restauranter og cafeer og til mødested for frivillige, siger Johnny Sørensen.

Vandtårnet er i øvrigt noget af en sjældenhed. Skjerns vandtårn er en af 11 fredede vandtårn i hele Danmark. Det er opført i 1898 til afløsning af det første vandtårn på stationen, som kom til Skjern i 1875. Tårnet blev fredet i 1981.

Annonce
Bygningen, der nu er til salg, husede tidligere bymuseet i Skjern. Foto: Christian Baadsgaard
De to bygninger er opført i 1926, og står med mange originale detaljer. Foto: Christian Baadsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce