Læserbrev

Man hytter sig selv: De blå asfaltcowboys slår til igen

Kandidat og læserbrevsskribent Karsten Filsø (SF): - Jeg kan udstede et klart valgløfte: Kommer jeg i Folketinget, vil jeg ikke kræve en omfartsvej ved Ulfborg. Arkivfoto: Morten Stricker.

Læserbrev: Mere asfalt, højere straf og flere udvisninger er standardsvar på alle spørgsmål fra de blå partier. Onsdag offentliggjorde de en beslutning om at bruge over 100 milliarder på især mere asfalt.

Bortset fra lukning af hullet på rute 18 ved Herning samt en opgradering af rute 15 fra Ringkøbing til Herning, så går investeringerne uden om Midt-og Vestjylland. De nævnte beslutninger er fornuftige, men hele gildet med mere asfalt betales med forringelser på den kollektive trafik i området.

Elektrificeringen af togstrækningen fra Struer til Vejle udsættes på ubestemt tid. Dette er en klar forringelse, idet der vil være et togskifte i Vejle for at komme fra dieseltog til eldrevne tog. Dette forsinker togrejsen og gør turen mindre attraktiv med tog. Samtidig dropper man et ekstra spor ved den nye Gødstrup station ved sygehuset. Dette besværliggør afviklingen af togtrafik. Sidst men ikke mindst droppes forbedringer af togtrafikken mellem Holstebro og Herning for netop at betjene besøgene og ansatte på det nye sygehus. Det er dybt utilfredsstillende.

Modsat får vi en ny jernbane fra Vejle til Billund til 900 millioner. Den kaldes Tullebanen efter DF formanden, som bor og er valgt i området. DFs trafikpolitiske ordfører Kim Christiansen bor i Mariager, og vupti så får byen en omfartsvej, selvom behovet helt klart er større andre steder. For nogle år siden så vi på samme måde, at Venstres daværende trafikordfører fik en omfartsvej til 22 millioner uden om sin landsby i Thy. Man hytter sig selv.

Jeg kan udstede et klart valgløfte: Kommer jeg i Folketinget, vil jeg ikke kræve en omfartsvej ved Ulfborg. Folketinget fortjener politikere, der ikke er sognerådspolitikere.

Trafikudspillet er grundlæggende uden visioner. Det er mere af det samme. Trafikken sander til på veje og især i byer. Svaret kommer automatisk. Mere asfalt. Nu har de besluttet en ring 5 uden om København. Hvad er den øvre grænse for ringveje? Når man når kysten på Vestsjælland?

Det blå trafikforlig vil blive ændret på en række punkter ved et muligt regeringsskifte.

Jeg kan udstede et klart valgløfte: Kommer jeg i Folketinget, vil jeg ikke kræve en omfartsvej ved Ulfborg. Folketinget fortjener politikere, der ikke er sognerådspolitikere.
0/0
Annonce
Klumme For abonnenter

Klumme: Mens mange kæwler om valg, kigger jeg på æwler

Annonce
Annonce
Klumme

Ugens Prædiken: En kamp med mennesker og Gud

Klumme

Midt i en konfirmationstid: Talen, som en farfar aldrig fik holdt til sit ældste barnebarn

Klumme

Hvad har Kasper Søndergaard, min cykel og sammenhængskraft til fælles?

Leder For abonnenter

Turismevækst trues af mangel på hænder

Vi har et kæmpestort problem her i Naturens Rige: Vi mangler hænder! På en vis måde er vi blevet et offer for vores egen succes. Det går jo godt i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der er gang i erhvervslivet, og har været det længe. Arbejdsløsheden er helt i bund, og det er nemt at få et job. Niels Hausgaard-vendingen, "der er altid arbejde til dem, der vil arbejde", er tæt på at være socialrealisme, ikke satire. I alt fald hvis man taler med bagere, købmænd, campingpladsejere og andre i sommerlandet. De får kun få eller måske endda slet ingen ansøgninger, når de slår stillinger op. Det er et problem. Et kæmpestort problem. Og der er ingen udsigt til, at det bliver bedre, snarere tvært imod. I Dagbladet i dag sætter vi fokus på problemerne for den del af erhvervslivet, der er afhængigt af turismen. Allerede nu er det svært at finde medarbejdere. I de kommende år bliver det stensikkert bare værre: - Vi regner med en vækst i turismen på omkring 50 procent frem mod 2025. Det betyder, at der skal ansættes 1500 flere i turisterhvervene. Nogle vil være på fuld tid, mens andre vil være deltids- og ungarbejdere, siger direktør Søren Lydig, Ringkøbing Fjord Turisme. 1500 flere medarbejdere på fem-seks år! På et tidspunkt, hvor der er registreret omkring 800 arbejdsløse i kommunen! Alene det kommende feriecenter Lalandia i Søndervig og oplevelsescentret Naturkraft skal tilsammen bruge hundredvis af ansatte. Det bliver svært. Især da turismeerhvervet er kendetegnet ved sæsonbetonet arbejde på ofte skæve arbejdstider og - det kommer vi næppe heller uden om - til lønninger, der har svært ved at konkurrere med en række andre brancher. - Det er noget lort, siger Bjarne Nielsen, fiskehandler på havnen i Ringkøbing. Og så kort kan det vel egentlig siges. For selv om Ringkøbing-Skjern har udsigt til kolossal vækst i turismen, hvordan skal potentialet så kunne realiseres, hvis ikke den nødvendige arbejdskraft er til rådighed? Direktør i Erhvervsrådet Hans Jørn Mikkelsen mener, at man bør begynde med at få aktiveret de ledige, vi har i kommunen - også dem, der ikke nødvendigvis kan arbejde 37 timer om ugen. Men som tallene viser, er det slet ikke nok, selv om man så fik aktiveret dem alle. Der skal mere til. Inden for turistbranchen snakker man om, hvordan man kan gøre det attraktivt for unge at tage arbejde i vort område i højsæsonen. Man vil lokke dem med, at de jo kan surfe, fiske og have sjov i fritiden og holde sommerferie, samtidig med at de tjener nogle penge. Om det lader sig gøre, er ikke til at sige. Men noget må der gøres. Vi må lægge vore vestjyske hjerner i blød og eventuelt søge assistance ude fra. Ellers mister vi en gylden mulighed for at styrke en branche i voldsom vækst. Og det vil virkelig være et problem...