Sport

Magnussen og Haas halter efter på Silverstone-banen

Matthew Childs/Reuters
Romain Grosjean leverede langsomme tider i de første træninger i Silverstone. Kevin Magnussen kørte sig op.

Den danske Formel 1-kører Kevin Magnussen (Haas) blev noteret for 16.-hurtigste tid ved den første træning fredag forud for weekendens britiske Grand Prix.

Og i det hele taget leverede Haas ikke noget spektakulært i første træning. Som noget positivt kan Magnussen trods alt konstatere, at han kørte en hurtigere tid end teamkammerat Romain Grosjean.

Franskmanden, der blandt andet måtte skifte frontvinge undervejs i træningen, blev noteret for 19.-bedste tid.

Grosjean kiksede totalt på vej ud af pitten og ramte muren, så frontvingen på Haas-raceren røg af.

Han måtte derefter ud på banen og køre en hel omgang for at komme tilbage til garagen for at få en ny frontvinge på. Kun Robert Kubica (Williams) var langsommere end Grosjean.

Så gik det bedre for en anden franskmand. Pierre Gasly (Red Bull) var nemlig hurtigst foran Valtteri Bottas (Mercedes). Gasly blev noteret for tiden 1 minut og 27,173 sekunder.

Det var et lille halvt sekund hurtigere end Bottas. Den VM-førende og regerende verdensmester, hjemmebanefavorit Lewis Hamilton (Mercedes), var fjerdehurtigst.

Magnussen var til sammenligning næsten 3,5 sekunder langsommere end Gasly.

Mens Haas ikke leverede noget spektakulært til træningen, så kan det samme ikke siges om optakten til løbsweekenden.

I onsdags skrev teamets navnesponsor, den britiske energidrikproducent Rich Energy, ud af det blå på sin Twitter-profil, at man med øjeblikkelig virkning droppede sponsoratet hos Haas.

Grunden var de dårlige resultater, som Haas har leveret i sæsonen. Især ved det seneste løb i Østrig, hvor Haas havde det svært mod Williams, som ellers er feltets klart mest langsomme bil.

Dagen efter meldte Rich Energy så ud, at virksomhedens Twitter-profil var blevet hacket, og at man ikke har trukket sig som navnesponsor.

Fredagens anden træning i Silverstone begynder klokken 15 dansk tid.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce