Annonce
Vestjylland

Lufthavn skal igen på pengejagt: Borgmesteren mener, det er nødvendigt for infrastrukturen

Midtjyllands Lufthavn skal igen ud at bede kommunerne om økonomisk hjælp. Arkivfoto
Midtjyllands Lufthavn har endnu en gang varslet, at man kommer til at søge ejerkommunerne om økonomisk støtte. Regningen til kommunerne bliver på 12 millioner kroner de næste to år.

Vestjylland: Det ser endnu en gang ud til, at Midtjyllands Lufthavn i Karup skal ud og spørge de ni ejerkommuner om økonomisk hjælp.

Passagertallet på DAT-ruten mellem Midtjyllands Lufthavn og Københavns Lufthavn Kastrup gik i første halvår af 2019 ned med 12.000 passagerer, og den fælleskommunale Midtjyllands Lufthavn gav sidste år et underskud på 6,3 millioner kroner.

Nu har lufthavnen på ny varslet overfor kommunerne, at der også i 2020 og 2021 vil blive brug for yderligere finansiering. Konkret bliver det i alt omkring 12 millioner kroner, som lufthavnen skal på jagt efter ude i kommunerne.

- Der er ingen regionale lufthavne - udover landets tre største - der giver overskud i de her år. Vores rammebetingelser har ændret sig, fordi vi er pålagt så mange EU-regulativer og krav om security og kvalitetsstyring, siger lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen, der anslår at de mange administrationsopgaver med security alene koster lufthavnen omkring otte millioner kroner hvert år.

- Og det stiger bare år for år, siger han.

Lufthavnschefen mener i øvrigt, at kommunerne får deres bidrag igen - tifoldigt:

- De danske lufthavne bidrager med et milliardbeløb til den danske samfundsøkonomi. Og hvis man alene kigger på de ansatte i lufthavnen og personalet i DAT, så er skatteindtægterne fra dem større end det underskud, der er i lufthavnen, siger lufthavnschefen.

Annonce

"Vi støtter infrastrukturen"

Frans Bjørn-Thygesen anslår at der igen i år vil blive et underskud på 5-6 millioner kroner - det er på trods af, at lufthavnen selv har optimeret på vagtplanerne.

Ifølge borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune og medlem af lufthavnens bestyrelse Hans Østergaard (V) er indskuddet, som lufthavnen beder om, ikke anderledes end andre år.

- Økonomien hænger ikke sammen, så derfor er et yderligere indskud nødvendigt. Vi håbede på en god drift, men pt. er det nødvendigt. Jeg er positiv over for idéen om lufthavnen, og det er en infrastruktur, som vi har brug for. Det er den ene del, siger han og fortsætter:

- Den anden del er, at vi har et rigtig godt samarbejde med de andre kommuner i Business Region MidtVest, som er rigtig vigtig for vores område. Når vi har brug for støtte til infrastruktur som udvidelse af rute 15, så står vi også sammen om Midtjyllands Lufthavn, siger Hans Østergaard.

Borgmester i Holstebro og formand for bestyrelsen i Midtjyllands Lufthavn, H.C. Østerby (S) tror også fortsat på, at det kan svare sig for kommunerne at holde lufthavnen i live - økonomisk:

- Vi skal gøre det så længe, det giver mening for området. Men vi skal huske, at det her er erhvervslivets livsnerve til at komme til København - for der er ikke noget bedre alternativ. Så det er for os en nødvendig understøttelse, siger H.C. Østerby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Annonce