Ringkøbing-Skjern

Lodsejernes talsmand: Sagen har skabt dårlig stemning i byen

- Jeg tror, alle i byen ønsker et punktum for, om der skal bygges eller ej. Det er træls, alt det, sagen har ført med sig. Det har ikke været gavnligt, siger Preben Laugesen.
Preben Laugesen glæder sig til at få sat punktum for diskussionen om Bomidtvest-byggeriet, som har skabt surhed folk imellem.

Videbæk: Preben Laugesen, der er talsmand for lodsejerne, der sælger jord til Bomidtvest-byggeriet, har ingen kommentarer til det forlig med husejer John Lundager Sørensen, som han har forhandlet hjem. Til gengæld glæder han sig til, at sagen kommer til afstemning i byrådet den 21. maj.

- Det er rart, at det bliver afklaret. Det har taget lang tid. Jeg tror, alle i byen ønsker et punktum for, om der skal bygges eller ej. Det er træls, alt det, sagen har ført med sig. Det har ikke været gavnligt. Der er nogen, der er blevet sure på andre. Der har været dårlig stemning. Ingen vil jo udtale sig om sagen på grund af tonen i debatten på Facebook og i medierne. Jeg tror dog ikke, jeg har mistet venner, og jeg tager det heller ikke personligt, siger Preben Laugesen, der er tidligere formand for Videbæk Erhvervsråd, og nu driver virksomheden Promal A/S i Holstebro.

- Jeg har følt, at fordi ingen andre ville bakke projektet op, måtte jeg gøre det for byens skyld. Det er et godt projekt for byen, og derfor vil det glæde mig, hvis det bliver stemt igennem med et komfortabelt flertal. Det kan være, det bliver tæt, men jeg håber, politikerne kommer så langt op i helikopteren, så de kan se perspektivet på den lange bane for byens udvikling.

Erstatning til Dalsvinget

Foruden husejerne Bredgade 76 og 86A, der bliver kompenseret for blandt andet skyggegener fra de femetager høje bygninger, vil der også falde en kompensation til naboerne på Dalsvinget. De vil få erstatning for de indbliksgener, de får fra vinduerne i de 16 meter høje bygninger, der rejses for enden af deres baghaver.

- De er selvfølgelig ikke glade for byggeriet, og det kan vi godt forstå, men der er 70 meter derover, og de får ingen skyggegener. I det omfang, der er gener fra indblik, får de erstatning, som vil blive fastsat af en uvildig kommission. Erstatningerne ligger typisk på halvandet hundrede tusinde kroner. Det er ikke sikkert, de er tilfredse med det, men de får trods alt erstatninger, siger Preben Laugesen.

Bedst inden helhedsplanen

Han mener, at Dalsvinget-naboerne overreagerer og ser spøgelser, og at Videbæk om fem-ti år vil være glade for de tre Bomidtvest-bygninger. Samtidig mener han, at det er en fordel, at byrådet siger ja eller nej, inden Videbæk skal til at diskutere en helhedsplan. Flere politikere har ellers ønsket, at højhusene skulle afvente og indtænkes i helhedsplanen.

- Hvis ikke byggeriet ville blive afklaret inden helhedsplanen, ville vi komme til at tale om, hvad vi ikke skal have i Videbæk, i stedet for, hvad vi gerne vil ha’. Derfor er det rigtigt at få det afviklet inden helhedsplanen, siger Preben Laugesen.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Hvide Sande

Lokker med fantastisk personalemad: Waterz søger frivillige

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce