Annonce
Erhverv

Liv i byen giver kunder: I Skjern er handelschefen også bychef

Skjerns bychef Mette Christensen har en blækspruttefunktion, som rækker langt ud over detailhandelen. For mere liv i byen skaber mere liv i butikkerne. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Ingen detailhandel uden liv i byen – og omvendt. Derfor bruger bychef Mette Christensen tiden på meget andet end shopping.

SKJERN: Det ene øjeblik går hun rundt i byens gader og deler påskeæg ud. Det næste er hun i gang med at hjælpe med logistikken for afvikling af et børne-melodi grandprix eller en gymnastikopvisning.

Der er mange forskellige opgaver for bychef Mette Christensen, der er ansat af de lidt over 60 medlemmer af Skjern Handelsforening. Og det er langtfra alle opgaver, som strengt taget har noget med handel at gøre.

- Handelscheferne i de fem centerbyer i Ringkøbing-Skjern Kommune har rollen som tilflytterguider, så derfor er jeg ”bychef” og har blandt andet været ude hos tilflyttere for at byde dem velkommen med en blomst, goodie-bags fra byens butikker og information om lokalområdet, fortæller hun.

Men det giver nu også god mening, at handelslivet tager et stort medansvar for at skabe liv i byen.

- Handelslivet er faktisk noget af det, man kigger på, når man skal vælge, hvor man vil flytte hen, så det hænger sammen. Og det fungerer også sådan, at ”kunder skaber kunder”. De flokkes der, hvor der er mange i forvejen og drages hen mod de steder, hvor vi kan trække folk til med events og arrangementer i byen, forklarer Mette Christensen.

Annonce

Fem gode råd til handels- og citychefer

Her er Skjerns bychef Mette Christensens gode råd til sine kolleger i andre byer:

  1. Vær tilgængelig for både butikker og kunder. Det duer ikke, at en træls oplevelse fredag eftermiddag først bliver taget hånd om mandag formiddag.
  2. Kæden er ikke stærkere end det svageste led. Løft hele handelslivet ved at dele gode og dårlige erfaringer åbent og ærligt.
  3. Tilbyd kurser og hent inspiration udefra, for eksempel med en gæstetaler, der kan give en ”peptalk”.
  4. Byd nye borgere velkommen og fortæl dem om det lokale handelsliv.
  5. Betragt de lokale medier som en medspiller - og husk at tippe avisen om nyheder og gode historier.

Holder hinanden på tæerne

Det høje aktivitetsniveau i byen skaber samtidig gejst hos butikkerne, så de holder sig på tæerne.

- Handelsforeningen og vores aktiviteter giver de erhvervsdrivende gejst og motivation. Vi viser hinanden, at vi virkelig VIL byen. Og så bruger vi vores erfa-grupper til at løfte hinanden. Vi er ikke stærkere end det svageste led, så vi hjælper hinanden, for eksempel med at finde ud af, hvordan man får fat i og bruger en MobilePay-terminal til en outlet-messe uden for den normale butik, siger bychefen.

Kompetenceudvikling af de erhvervsdrivende fylder i det hele taget meget i arbejdet.

- Kunderne stiller meget høje krav til butikkerne, både til deres udvalg, præsentation af varerne og til service fra de ansatte. Så vi tilbyder kurser og inviterer til ”peptalk” blandt andet i samarbejde med det lokale handelsråd, som samler handlende fra kommunens øvrige byer. Så vidt muligt finder vi kurser, der er skræddersyet, så de passer til det individuelle behov, siger Mette Christensen.

Problemer løses straks

Handelsforeningen går dog ikke så langt som til at sende en anonym ”mystery shopper” ud for at teste serviceniveauet.

- Vi har faktisk talt om muligheden. Nogle kan godt lide ideen, mens andre ikke bryder sig om det – og generelt er der ikke stemning for det. Forhåbentlig bliver betjeningen heller ikke bedre af, at man får besøg af en fremmed. Servicen er generelt god i Skjerns butikker, siger Mette Christensen.

Og skulle en kundes forventninger alligevel blive skuffet, så bliver det klaret hurtigt.

- Jeg har kun én telefon, som jeg bruger både på arbejde og privat. Og i princippet er jeg på arbejde 24/7 – altså efter eget valg, vil jeg gerne understrege. Så jeg er altså også bychef, når jeg er på indkøb eller går en tur i byen, og jeg vil ikke have, at kunderne skal møde en telefonsvarer, hvis de har haft en ærgerlig oplevelse. Vi beder jo selv kunderne om at sige det til os i stedet for til naboen, hvis de har haft en uheldig oplevelse, for så kan vi nemlig gøre noget ved det – og det gør vi så med det samme, også i weekenden i stedet for at vente til på mandag, siger Mette Christensen

Nye butikker på vej

I skrivende stund er der få, der tør spå om fremtiden på grund af de økonomiske konsekvenser af den der virus, som vi næsten ikke kan holde ud at tale mere om… men ser man et øjeblik bort fra den, så ser Skjerns bychef såmænd ganske lyst på de kommende år:

- Om fem år tror jeg, at vi vil se flere ”shop-in-shop”, og jeg tror, at vi vil se helt nye butikker, som vi ikke kender til i dag. Jeg forventer blandt andet, at der kommer et større marked for handel med fokus på økologi og bæredygtighed, eksempelvis med nogle af de mange gode råvarer, vi har lige ved døren i vores eget nærområde, siger Mette Christensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Borrispoeterne er på gaden

112

Ukrudtsbrænder satte ild til spa

Annonce