Annonce
Udland

Leyen er ekstremt glad og kvæler snak om tyndt mandat

Vincent Kessler/Reuters
Den kommende tyske formand for EU-Kommissionen mener, at det er en bedrift, at hun har samlet et flertal.

Med blot ni stemmer mere end det absolutte minimum blev Ursula von der Leyen tirsdag aften af Europa-Parlamentet godkendt som formand for EU-Kommissionen.

Den tyske politiker vil ikke anerkende det smalle mandat som en potentiel udfordring i sit arbejde de næste fem år, hvor hun er afhængig af støtte i EU-Parlamentet.

- Et flertal er et flertal i politik, siger Ursula von der Leyen kort.

En britisk journalist vil vide, om den kommende kommissionsformand, hvis briterne forlader EU, vil søge at vinde parlamentets godkendelse igen, da flere britiske parlamentarikere har stemt på hende og sikret hende jobbet.

- Jeg vil ikke indføre nye regler, siger von der Leyen.

Ursula von der Leyen, som siden 2013 har været tysk forsvarsminister, gentager på et pressemøde i Strasbourg tirsdag aften, at hun som noget af det første vil sætte skub på klimaindsatsen i EU.

Desuden vil hun fra begyndelsen af sin embedsperiode lægge vægt på, at EU's værdier og retsstatsprincipper overholdes i unionen. Det er et aktuelt problem i flere medlemslande ifølge den siddende kommission.

- Jeg er ekstremt glad i dag, for at vi efter to uger har formået at samle et proeuropæisk flertal. Det er et solidt udgangspunkt. Jeg vil arbejde konstruktivt med EU-Parlamentet, for der er store opgaver, vi skal nå.

- For to uger siden kunne jeg slet ikke forestille mig, at vi ville nå hertil, siger Ursula von der Leyen.

Den 60-årige politiker, som er født i Bruxelles, tilføjer, at hun vil arbejde på, at der skal være større åbenhed i EU.

Desuden understreger hun, at hun vil have en kommission med lige mange kvinder og mænd.

Et af de emner, som den næste formand for EU-Kommissionen uvægerligt vil komme til at slås med, er Storbritanniens ønskede skilsmisse med EU.

Det er ikke lykkedes parterne at blive enige trods års forhandlinger og ihærdige bestræbelser af Theresa May, der som konsekvens valgte at træde tilbage fra premierministerposten.

Von der Leyen siger, at hun er parat til at "samarbejde konstruktivt" med den næste premierminister, uanset hvem de konservative måtte vælge.

Hun vil ikke sige, hvem af de to kandidater - Boris Johnson og Jeremy Hunt - hun foretrækker.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce