Annonce
Biler

Lexus klar med mærkets første elbil

Den høje EX300e yder 150 hk og har en rækkevidde, som anslået ligger omkring 320-350 km på el. Foto: Lexus
Den høje UX300e bliver den første elbil fra Lexus. Modellen lander herhjemme i sidste halvdel af 2020.

Timingen er god, når Lexus igen lander på det danske marked.

Toyotas luksusmærke genintroduceres nemlig i foråret 2020, og allerede sidst på året er Lexus klar med mærkets første elbil. Det bliver en elektrificeret version af den nye høje SUV, UX300. Det er en bil, som størrelsesmæssigt matcher for eksempel Audi Q3.

De tekniske data fortæller, at hjertet bliver et batteri på 54,3 kWh, mens elmotoren yder 150 kW, der svarer til lidt over 200 hk, og momentet er 300 Nm. Rækkevidden er 400 kilometer efter NEDC-skalaen, hvilket formentlig rækker til 320-350 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-norm. Toyota har dog endnu ikke tal efter denne.

Det er på papiret lidt mindre end hos konkurrenterne. Men den store test handler om, hvordan rækkevidden er i virkeligheden.

Annonce

Lexus

Toyotas luksus-division kaldet Lexus er tilbage i Danmark efter pause i en årrække.

Det sker med udgangspunkt fra én forhandler i hovedstadsområdet.

Her lægger man næste forår ud med 7 ud af 10 modeller i programmet.

Den elektriske UX300e følger til efteråret.

Danske aftryk

Når Lexus går på banen herhjemme, sker det i første omgang med syv modeller i programmet, som alle henvender sig til de købere, der sigter mod premium-segmentet og mærker som BMW, Mercedes, Audi og Volvo.

Anders Tystrup, der er pressechef hos Lexus og Toyota, forventer at det helt naturligt også vil være disse, som ser i retning af en elektrisk UX300e.

Det er en bil, som også har danske fingeraftryk fra bildesigneren Stephan Rasmussen, som står bag den kileformede Toyota C-HR, og har kreeret nogle af linjerne i UX300-serien.

Importøren fremhæver også, at der er gjort ekstra ud af luksus-oplevelsen i den elektriske Lexus. Her er blandt andet ekstra støjisolering, som tager noget af den vindstøj, som ellers ville kunne høres, når der ikke er en brændstofmotor.

Samtidig har Lexus udviklet et aktivt lydkontrolsystem, der sender naturlige lyde fra bilens omgivelse ind i kabinen, så føreren bliver mere opmærksom på, hvad der sker omkring bilen.

Brugererfaringer

Lexus- og Toyota-ingeniørerne har også brugt en masse af de erfaringer, som er høstet fra mærkernes hybridbiler, og omsat dem i den elektriske drivline, hvor effektiviteten af elmotor, inverter, gear og batteri er maksimeret. Det gælder blandt andet et temperatur-styringssystem.

Selve opladningen klares hjemme med 6,6 kW og ved en hurtiglader med op til 50 kW, hvilket ikke er imponerende i en verden, hvor mange nye elbiler klarer 100-150 kW.

Opladning og komfortfunktioner som klimaanlæg, sædevarme og elruder kan styres med en telefon-app.

Sikkerhedssystemerne er omfattende og indeholder blandt andet nødbremse, der kan reagere over for bløde bilister samt køassistent.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

EX300-serien omfatter også en hybrid-model, der kommer allerede til foråret. Foto: Lexus
Lexus har brugt erfaringerne fra mærkets hybrid-modeller til at optimere effektiviteten i den ny elektriske bil.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce