Annonce
Indland

Letbanes nødstedte passagerer har kørt taxa for kvart million

Midttrafiks samlede udgifter er løbet op i en kvart million kroner på fire måneder på grund af rejsegarantien.

Mange østjyder har de seneste måneder via rejsegarantien fået betalt en taxaregning som følge af en mislykket eller aflyst tur med letbanen.

Midttrafiks samlede udgifter hertil er nu løbet op i en kvart million kroner for maj, juni, juli og august. Den regning ryger videre til Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

Det skriver DR Østjylland.

Én af dem, der ganske ufrivilligt har fået en taxatur til Aarhus betalt af det offentlige, er Hjørdis Egekvist fra Hjortshøj.

Hun har pensionistkort, der ikke er gyldigt i myldretiden efter klokken 15.

Derfor var hun omhyggelig med at holde sig inden for tidsbegrænsningen, da hun ankom til Hjortshøj Station.

- Jeg var henne ved toget klokken 14.31 og kunne være på banegården 14.55, men da toget var aflyst, ringede jeg til kundeservice og spurgte, om jeg måtte tage det næste tog. Det var efter klokken 15, forklarer hun.

Men til hendes store overraskelse var beskeden fra Midttrafiks kundeservice et 'nej' - Hjørdis Egekvist skulle ikke tage det næste tog.

- Jeg måtte gerne tage en taxa. Det koster 303 kroner, hvor det andet havde været gratis. Der synes jeg, at det er spild af vores alle sammens penge, at jeg ikke bare kunne have gjort det andet, siger hun til DR Østjylland.

Hjørdis Egekvist blev rådet til at tage en taxa, fordi hun på grund af det aflyste tog var omfattet af rejsegarantien.

Den betyder, at Midttrafik i det her tilfælde skulle sørge for, at hun kom frem til sin destination, da hun var forsinket med toget eller bussen i mere end 20 minutter.

Det kan umiddelbart godt virke som spild af penge, medgiver Martin Tams, der er chef for Midttrafiks kundeservice.

- Vi risikerer dog, at hvis hun var steget på det næste tog, kunne hun være stødt ind i en billetkontrol og få en rigtig dårlig oplevelse ved at have fået en kontrolafgift. I det her tilfælde vil jeg egentlig vurdere, at hun har fået en god service og den rigtige service, siger han.

Udgifterne til de forsinkede letbanepassagerer er accelereret, siden den sidste del af banen mod Grenaa åbnede i slutningen af april.

Trafikselskabet Midttrafiks rejsegaranti dækker nemlig udgifter til bil eller taxa, hvis selskabet er skyld i, at passagerer er mere end 20 minutter forsinket til deres rejsemål.

Det er Midttrafik, som administrerer den kollektive trafik i Region Midtjylland og derfor også letbanen.

Midttrafik sender regningen for de mange taxature videre til ejerne af Aarhus Letbane, som er Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

I sidste uge kom det frem, at letbanen er så dyr for netop Aarhus Kommune, at den måske bliver nødt til at nedlægge bybusruter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Der er god grund til både at tænke sig om og "wågne" op!

Læserbrev: En tak for Chrisitan Estrups klumme i Dagbladet lørdag 4. april. Hvor er det godt, at du tør tage fat på de problemer, der også er i forhold til den måde, vi bruger verdens ressourcer på. Jeg fik det dårligt forleden aften, da jeg så en udsendelse om "Verdens største blomstermarked" fra Kenya. Her avler man roser i tonsvis til forsendelse - med fly - til forkælede menneskers luksusforbrug bl.a. i Danmark....kæmpestore marker lagt under glas og intensivt dyrket - til luksus: - og forleden var der så en "tårevædet" udsendelse om en stakkels gartner, der måtte smide for millioner af gule kalanchoer ud, fordi markedet herhjemme - og i Tyskland - var stagneret på grund af covid19 - og han skulle have ryddet drivhusene, så de stiklinger, der skulle komme med fly fra Vietnam en af de nærmeste dage, kunne få plads. - og se så i de store fødevarebutikkers frugt- og grøntafdeling - søde kartofler, granatæbler, palmekål, æbler og jordbær helt udenfor sæson og quinoa og 25 forskellige slags ris, hvor man ikke engang kan købe noget så dansk som byggryn ! - og alt det bliver sendt hertil med fly! - og der produceres jo nærmest ikke tøj her i landet mere til trods for, at der for 40 år siden var en "hær" af dygtige strikkere og syersker i Herning og omegn. Det skal alt sammen laves i "langtbortistan", så vi kan få råd til at købe et nyt stykke tøj i hver uge - og det skal alt sammen med fly flere gange. - så er der jo nogen romantikere, der påstår, at det er nødvendigt for at støtte de pågældende lande - altså en form for u-landshjælp - ha, ha, ha - nærmere en form for udnyttelse for at gavne vores overforbrug. Måske var det bedre, at rosendrivhusene blev brugt til at avle mad til befolkningen i Kenya i stedet. - og så er der det overdrevne rejseri. Hvorfor i alverden skal en 8. klasse absolut rejse til Rom for at bruge fem dage på at stå i kø til seværdighederne. Og så i øvrigt ikke engang snakke med en romer. De går i deres egen lille danske "boble" og ser ikke, hvordan folk arbejder- eller bor - og de ved ikke engang, hvor Brønderslev ligger! Nå, jeg kunne blive ved, men I, der læser dette WÅGN SÅ OP og tænk jer om!

Annonce