Biler

Legendarisk sportsvognsmærke får dansk comeback som ren elbil

Den nye MG er en lille SUV, men elbilen skulle være forbløffende rummelig. Foto: MG
MG, der er ejet af kinesisk bilproducent, er på vej med en elektrisk SUV.

Sidder man og bladrer i en af de nyere årbøger om biler, sikkert Bilrevyen, har der længe manglet et bilmærke. Lige der, mellem tyske Mercedes-Benz og japanske Mitsubishi: Det hæderkronede engelske MG, der har været væk fra det danske marked i næsten 15 år. Det bliver der angiveligt rettet op på til næste år, hvor MG vil lancere en ny elbil i Danmark.

Den første er en 100 procent elektrisk SUV - MG ZS EV, der størrelsesmæssigt befinder sig mellem Nissan Juke og Nissan Qashqai. Bilen skal sælges via internettet, men MG vil alliere sig med lokale importører for at sikre en optimal kundeoplevelse.

Om MG

MG-navnet kommer af ”Morris Garages”, som var en Morris-forhandler i Oxford, som satte sin produktion af sportslige versioner med Morris-teknik i gang. Det var i 1924. MG blev op gennem tiderne mest kendt for åbne, tosædede sportsvogne, hvoraf MGB var den mest succesfulde.

Siden MG Rovers konkurs og efterfølgende salg til Kinas største bilproducent, Shanghai Automotive, SAIC, var der i perioden 2011-2016 produktion af bilerne i England, men modellerne har aldrig været solgt i resten af Europa. Siden 2016 er alle MG-modeller blevet fremstillet i Kina.

Rummelig kabine

Den nye MG, der bliver fremstillet i Kina, får en rækkevidde på ca. 263 km, hvilket er lidt under den billigste Nissan Leaf og Renault Zoe, som vognen ganske givet skal konkurrere med.

Batteriet har en kapacitet på 44,5 kWh, og det kan hurtiglade med op til 50 kW. Dermed kan batteriet lades op fra 0 til 80 procent på 45 min. Hjemmeladning kan dog kun foregå med op til 7,4 kW.

Ladeporten er placeret bag MG-logoet i fronten og er den mest gængse CCS-type 2.

Elmotoren yder 143 hk, hvilket skulle muliggøre en acceleration fra 0-100 km/t. på ni sekunder.

MG ZS E bliver lanceret i England, Norge og Holland allerede til efteråret og de første engelske journalister, der har prøvet den, er ret positive.

Den er rummelig, både i kabine og bagagerum, køreegenskaberne er gode og ret sportslige, accelerationen er kvik, og kvaliteten virker god, er nogle af skudsmålene.

Interiøret er med otte tommer berøringsfølsom skærm, der har Apple Carplay.

Den helt store trumf forventes dog at blive prisen, der i hvert fald på den anden side af Nordsøen er lavere end konkurrenterne, men der er ingen danske prisindikationer. Et gæt kunne være 200.000 kr.

Er man mere til de gode gamle MG-sportsvogne er der såmænd også en elbil på vej. Det er dog ikke MG selv, men firmaet RBW Sports & Classic Limited, der ombygger originale MGB’er til eldrift, dog til en voldsom pris på 83.000 pund.

0/0

Tophistorier

Annonce
Tarm For abonnenter

Jonas har fans verden over - men skal stadig gå tur med hunden Pepsi hjemme i Tarm

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing IF

Endelig scorede RIF: Alligevel blev det til nul point på kontoen

Navne

Naturvejleder elsker det vilde Vestjylland og drømmer om at gå i Darwins fodspor

Tophistorier

Debat

Da det slog klik hos Baadsgaard: Spændingen om den forkerte strømning

Læserbrev

Defensiv taktik, hvis man vil være den bedste fritidskommune

Læserbrev: ”Hvordan bliver Ringkøbing – Skjern Kommune den bedste fritidskommune i Danmark?”. Dette var titlen på en invitation til alle foreninger fra Kultur- og Fritidsudvalget til et møde i Videbæk den 27. marts. Efterfølgende ønskede fodbold- og håndboldklubberne i RKSK et møde, der blev afholdt ultimo juni, med formanden for Kultur- og Fritidsudvalget for at bidrage med deres synspunkter til emnet ”den bedste fritidskommune”, men også for at komme i dialog omkring de berammede besparelser på fritidsområdet. Fodboldklubberne undrer sig stadig over, at de som den eneste idrætsgren direkte skal bidrage med 194.000 kroner (jvf. besparelseskataloget) ”i tilskud til fodboldklubberne til aflønning af deres kridtbander”. Alle ved sikkert, hvilket stort arbejde disse ulønnede frivillige bandemedlemmer gør, for at børn og unge kan få motion og spille fodbold. De slår for eksempel kanter, rydder op, kridter baner, omlægger baner, vander, laver reparationer med mere. Men nej – de får ikke løn, men et beskedent årligt opstarts- og afslutningsarrangement som tak. Ordene "aflønning af deres kridtbander" er derfor dårlig valgt og bliver ikke bedre af, at konsekvensen for spareforslaget kan udlignes ved ”at hæve medlemskontingentet pr. medlem med 43,62 kroner.” Det viser sig kun alt for tydeligt, at nogle går med den opfattelse, at det er gratis for fodboldklubberne at passe fodboldbanerne. Herfra skal lyde en opfordring til, at kommunen laver en undersøgelse af, hvad det reelt koster fodboldklubberne i drift til for eksempel el- og vandforbrug, elattest, elpærer, traktor, kridtbander, mindre nyanskaffelser, vandingsmaskine, vedligeholdelse af rullegræs og afskrivninger på lysmaster, vandingsanlæg, traktor, græsslåmaskiner m.v. I øvrigt får klubberne kun delvis tilskud til mål, net og kridtmaskiner. Fodboldspillet er i dag en idrætsgren, der dyrkes udendørs hele året. Det bliver nu forstærket af, at indefodbold ikke er en aktivitet, der længere udløser aktivitetstilskud. Det vil også ramme hallerne på timeudlejningen. Disse ting gør næppe kommunen til den bedste fritidskommune, og det er en defensiv taktik. Vi kan jo spare os ihjel og tage gejsten fra de mange frivillige ledere og trænere i samtlige kommunens idrætsforeninger. Vi skal i stedet være offensive og følge befolkningsudviklingen med, at flere og flere dyrker idræt. Vi skal afskaffe 25 års reglen for de foreninger, der benytter vore idrætshaller. Det kan faktisk gøres gratis og dermed uden ekstra omkostninger for Kommunen. Vi skal forhøje lokaletilskuddet fra de nuværende 68 procent (= nettoudgift for foreninger p.t. 191 kroner pr. time) til f.eks. 78 procent (= nettoudgift for foreninger 131 kroner pr. time), hvilket vil animere idrætsforeningerne til at leje yderligere haltimer. Håndboldklubberne og deres frivillige får så mere tid til at tænke på andet end økonomi. Det vil – ud fra mine oplysninger – betyde en merudgift for kommunen på cirka 2.500.000 kroner, men er en god investering og er tillidsskabende for idrætshallernes daglige brugere, som dermed giver bedre økonomi forfor eksempel håndbold uden at skade hallernes økonomi, snarere tværtimod.

Hvide Sande

Se de mange fotos: Hvide Sande-børn og kunstnere satte kulør på en gråvejrsdag

Videbæk For abonnenter

Borgere går i aktion: Vil have bedre internet

Kultur

Forfatters besøg i Ringkøbing er blevet til en novelle, hvor fordommene får et twist

Alarm 112

55-årig mand blev fundet død i Ringkøbing Fjord

Annonce