Annonce
Biler

Legendarisk sportsvognsmærke får dansk comeback som ren elbil

Den nye MG er en lille SUV, men elbilen skulle være forbløffende rummelig. Foto: MG
MG, der er ejet af kinesisk bilproducent, er på vej med en elektrisk SUV.

Sidder man og bladrer i en af de nyere årbøger om biler, sikkert Bilrevyen, har der længe manglet et bilmærke. Lige der, mellem tyske Mercedes-Benz og japanske Mitsubishi: Det hæderkronede engelske MG, der har været væk fra det danske marked i næsten 15 år. Det bliver der angiveligt rettet op på til næste år, hvor MG vil lancere en ny elbil i Danmark.

Den første er en 100 procent elektrisk SUV - MG ZS EV, der størrelsesmæssigt befinder sig mellem Nissan Juke og Nissan Qashqai. Bilen skal sælges via internettet, men MG vil alliere sig med lokale importører for at sikre en optimal kundeoplevelse.

Annonce

Om MG

MG-navnet kommer af ”Morris Garages”, som var en Morris-forhandler i Oxford, som satte sin produktion af sportslige versioner med Morris-teknik i gang. Det var i 1924. MG blev op gennem tiderne mest kendt for åbne, tosædede sportsvogne, hvoraf MGB var den mest succesfulde.

Siden MG Rovers konkurs og efterfølgende salg til Kinas største bilproducent, Shanghai Automotive, SAIC, var der i perioden 2011-2016 produktion af bilerne i England, men modellerne har aldrig været solgt i resten af Europa. Siden 2016 er alle MG-modeller blevet fremstillet i Kina.

Rummelig kabine

Den nye MG, der bliver fremstillet i Kina, får en rækkevidde på ca. 263 km, hvilket er lidt under den billigste Nissan Leaf og Renault Zoe, som vognen ganske givet skal konkurrere med.

Batteriet har en kapacitet på 44,5 kWh, og det kan hurtiglade med op til 50 kW. Dermed kan batteriet lades op fra 0 til 80 procent på 45 min. Hjemmeladning kan dog kun foregå med op til 7,4 kW.

Ladeporten er placeret bag MG-logoet i fronten og er den mest gængse CCS-type 2.

Elmotoren yder 143 hk, hvilket skulle muliggøre en acceleration fra 0-100 km/t. på ni sekunder.

MG ZS E bliver lanceret i England, Norge og Holland allerede til efteråret og de første engelske journalister, der har prøvet den, er ret positive.

Den er rummelig, både i kabine og bagagerum, køreegenskaberne er gode og ret sportslige, accelerationen er kvik, og kvaliteten virker god, er nogle af skudsmålene.

Interiøret er med otte tommer berøringsfølsom skærm, der har Apple Carplay.

Den helt store trumf forventes dog at blive prisen, der i hvert fald på den anden side af Nordsøen er lavere end konkurrenterne, men der er ingen danske prisindikationer. Et gæt kunne være 200.000 kr.

Er man mere til de gode gamle MG-sportsvogne er der såmænd også en elbil på vej. Det er dog ikke MG selv, men firmaet RBW Sports & Classic Limited, der ombygger originale MGB’er til eldrift, dog til en voldsom pris på 83.000 pund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce