Annonce
Ringkøbing-Skjern

Lastbiler kører i pendulfart med sand til Lalandia: - Det er helt ekstremt i øjeblikket

Lalandiabyggeriet i Søndervig skal have tilført mellem 250 til 300.000 kubikmeter sand, der leveres fra en grusgrav ved No. To vognmandsfirmaer har indsat en flåde på op til 30 lastbiler til at transportere sandet. Foto: Søren Palmelund
Byggeriet af vandland, huse og veje kræver en enorm mængde sand, der hentes ved No transporteres til Søndervig af en stor flåde af lastbiler.
Annonce

Søndervig/No: - Det er helt ekstremt i øjeblikket.

Sådan siger grusgravejer Villy Pedersen om den storordre, han har fået i hus.

Lalandia-byggeriet i Søndervig har brug for mellem 250 og 300.000 kubikmeter sand og har hyret Villys Grus og Sand som leverandør.

Sandet udvindes fra Villy Pedersens grusgrav på Stampevej i No – og der er rygende travlt.

- Vi har fire mand på, der kæmper en brav kamp for at forsyne lastbilerne, siger Villy Pedersen.

En flåde på 30 lastbiler kører i pendulfart mellem No og Søndervig.

Hver lastbil kan medbringe 25 kubikmeter ad gangen.

- Vi læsser 300 sættevogne om dagen, svarende til 30 vogne, der kører ti ture dagligt. Det giver en leverance på 7.500 kubikmeter sand på én dag, lyder regnestykket fra Villy Pedersen, der ikke er uvant med store ordrer. Også Holstebromotorvejen var han leverandør til.

Terrænet er i kote 0 - altså så lavt som havets overflade - og derfor skal veje og bygninger hæves til kote 1,25. Foto: Søren Palmelund

Han forventer, at Lalandia-transporterne skal fortsætte sommeren igennem – og regner med, at grusgraven i No er stor nok til at kunne levere den ønskede friktionssand og sand til bundsikring. Ellers må han tage Kassentoft Grusgrav ved Spjald i brug.

Annonce

Hvert fjerde minut

- Der ankommer en lastbil hvert fjerde minut. Sådan er det i øjeblikket, fortæller Thomas Nielsen, der er projektdirektør for Lalandiabyggeriet.


Der ankommer en lastbil hvert fjerde minut. Sådan er det i øjeblikket.

Thomas Nielsen


Den store mængde sand er nødvendig på grund af fremtidige klimaudfordringer.

- Terrænet ligger i kote 0, som svarer til havets overflade. Vi hæver derfor vejene og bygningerne over terræn til kote 1,25. Sandet bliver komprimeret, så vi kan bygge ovenpå sandpuden, fortæller Thomas Nielsen.

Transportentreprisen er gået til Niels J. Philipsen i Ikast, der leverer godt 200.000 kubikmeter sand til vej- og feriehusbyggeriet, mens HV-Transport i Herning, der tidligere havde kontor i Hover, skal transportere omkring 40.000 kubikmeter sand til brug under vandlandet.

- I sidste uge kørte vi med 14 vogne hver dag, i denne uge er det syv. Jeg tror vi har leveret det meste derude i næste uge, men der skal nok mere derud senere siger direktør Poul Jørgensen.

HV-Transport har andre opgaver, blandt andet en cykelsti i Husby og projekter i Herning, og har derfor måtte hyre kolleger til at køre en del af Lalandia-sandet.

Annonce

Rammer pæle ned

Lalandia-byggeriet omfatter et 35.000 kvadratmeter center med vandland, legeland, spisesteder, butik og reception og loungeområde, samt 486 feriehuse.

Projektdirektør Thomas Nielsen melder om god gang i arbejdet.

- Vi er i gang med at ramme pæle ned til centret, og det kommer til at foregå til august, og derpå graver vi ud til kælderen, siger han.

Lalandia skal efter planen åbne i 2022.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hvide Sande For abonnenter

Skuespillere nyder at filme i Hvide Sande: 'Vi er bare så glade for, at det gode vejr er kommet'

Annonce