Annonce
Sport

Lasse Norman triumferer på Kiddesvej i Danmark Rundt

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
I en rent dansk finale var Lasse Norman Hansen stærkest på kongeetapen i Danmark Rundt.

Danske Lasse Norman Hansen var stærkest på 3. etape af PostNord Danmark Rundt til Vejle med stejle Kiddesvej som hovedmenu.

I en tæt afgørelse blandt fire danskere var Norman hurtigst og vandt foran Jonas Vingegaard, Niklas Larsen og Rasmus Quaade.

Norman kørte fremragende i finalen, hvor han både skabte det afgørende udbrud og var bedst i spurten.

Førende Mads Würtz Schmidt kunne ikke sidde med, da det hele skulle afgøres, og han må afgive førertrøjen.

Den kommer lørdag til at sidde på Niklas Larsen, som fører med seks sekunder ned til Norman, syv sekunder til Quaade og ni sekunder til Vingegaard i en tæt topstrid.

Som forventet blev det turene op ad den berømte og berygtede Kiddesvej-stigning i Vejle, hvor de afgørende momenter på den næsten 200 kilometer lange kongeetape fandt sted.

Tre ryttere kom tidligt væk på etapen og fik lov til at grille sig selv det meste af dagen, indtil Vejles kuperede terræn nærmede sig med fire ture på Kiddesvej som hovedmenu.

De 300 meters bakke med godt 9 procent i gennemsnitlig stigningsprocent og hele 21 procent på sit stejleste stykke er hvert år afgørende for, hvem der ender med at skulle køre om den samlede sejr.

Allerede på første tur op ad Kiddesvej spredte uroen og angrebslysten sig i feltet, og de få folk, som lå ude foran, havde kun et halvt minuts forspring.

Andet besøg på Kiddesvej med godt ti kilometer til mål brugte Lasse Norman til at sætte tryk på i feltet, og det skabte ravage i favoritflokken.

Mads Würtz Schmidt i førertrøjen kom ikke med, da en gruppe kom afsted.

Norman, Niklas Larsen og Rasmus Quaade kom fri, og da Kiddesvej bød sig til for næstsidste gang med seks kilometer til mål, knækkede Mads Würtz Schmidt nede i feltet.

Det stod klart, at førertrøjen skulle have ny ejermand, og helt fremme fik Jonas Vingegaard kørt sig selv og to andre frem til de tre udbrydere.

Seks mand, fire danskere, en tysker og en nordmand, med omkring 15 sekunder ned til feltet lignede et afgørende ryk, og så skulle det hele afgøres på Kiddesvej kort før mål mellem dem.

Her rykkede Quaade og Norman først, og Norman holdt sig på imponerende vis forrest til målstregen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce