Ringkøbing

Landevejstyverier: Vejskilte forsvinder

Arkivfoto

Flere forskellige skilte er blevet fjernet fra No og Ølstrup.

RINGKØBING-SKJERN: No, Hee og Ølstrup er åbenbart de nye hotte steder for tyveknægte.

I hvert fald er der for nylig blevet stjålet vejskilte med de to bynavne på. Faktisk er der forsvundet mellem 10-12 vejskilte fra området ved No og Ølstrup.

- Vi kan tydeligt se en stribe fra Borkvej op omkring No, Ølstrupvej og Hebro, fortæller Ivan Urup Hansen, der står for vejtilsynet i den nordvestlige del af Ringkøbing-Skjern Kommune.

Han mødte i går op på politistationen i Ringkøbing for at anmelde tyverierne af skiltene, som er sket mellem 23. april og 6. maj.

Stjålne skilte

Trekantet vigepligtstavle er stjålet fra krydset Lybækvej og Ølstrupvej

"Hee 2 km" er stjålet fra krydset ved Hebrovej og Lybækvej

"Ølstrup 7 km", "No 3 km" og "Lyngmosefæstning"er stjålet fra krydset Ølstrupvej og Hebrovej

Trekantsskilte med undertavle med teksten "Flere sving" samt et skilt med rødhvide pile og et skilt med "Planteskole" er taget fra Borkvej

"Køer på vejen"-skilt er stjålet fra Fårborgvej

Farligt for bilister

Der er blandt andet stjålet tre rød-hvide skilte med bynavne og kilometertal, et rødt og hvidt vigepligtsskilt fra Lybækvej og Ølstrupvej, to blå og hvide skilte, hvor der står "Planteskole" og "Lyngmosefæstning", og et skilt fra Fårborgvej med skriften "Køer på vejen".

- Jeg forstår slet ikke, at de kan finde på et fjerne et vigepligtsskilt. Det er sindssygt, for trafikanterne risikerer at køre lige ud i krydset, hvis de ikke har lokalkendskab til området, siger Ivan Urup Hansen.

Nogle skilte kan vejafdelingen sætte op med det samme, fordi de har ekstra liggende på lager. Men skilte med navne og kilometerantal skal bestilles hjem. Det tager et par uger, før de bliver leveret.

- Skiltene kan snildt koste omkring 500 kroner per stk., og oveni kommer der arbejdsløn for at sætte dem op, fortæller han.

Set på Facebook

Det er langt fra første gang, at kommunen oplever, at der bliver stjålet skilte.

Omkring jul blev der stjålet en del skilte omkring Videbæk og Fjelstervang, mens der syd for fjorden har været en del tyverier af gadenavneskilte.

- Vi har mange områder ved Hemmet og Bork, hvor der bliver stjålet skilte med gadenavne, fortæller Ivan Urup Hansen.

Han har dog set billeder af de stjålne gadenavneskilte på Facebook, hvilket politiet er informeret om.

Indtil videre er det dog ikke lykkedes at få sigtet nogen for tyveri af stjålne skilte. Men politiet hører gerne fra vidner til tyverierne eller andre, som kender noget til de stjålne skilte.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce