Annonce
Danmark

Landbruget vil have lempede krav til landmænd efter regnefejl

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Landmænd i klemme under nye kvælstofkrav bør slippe lettere efter regnefejl, mener Landbrug & Fødevarer.

En regnefejl fra Aarhus Universitet betyder, at Danmark udleder mindre kvælstof end hidtil oplyst.

Det sætter kvælstofsituation i et nyt lys, mener landbruget, hvor der stadig er utilfredshed over et lynindgreb før jul, som strammede kravene for kvælstofudledningen.

- Det har store konsekvenser, når man laver sådan et lynindgreb og griber afgørende ind i landmændenes mulighed for at tilrettelægge deres marker.

- Vi prøver ikke at løbe fra, at vi har en udfordring med vores kvælstofforbrug. Men vi har et krav om, at beslutninger skal ske på et ordentligt fagligt grundlag, siger formand for erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer Martin Merrild.

Organisationen repræsenterer landbruget, fødevareindustrien og de landbrugs- og fødevaretilknyttede erhverv. Organisationen har cirka 30.000 medlemmer på landsplan.

Aarhus Universitet er endnu ikke klar over det præcise omfang i den nye sag.

De årlige udledninger i perioden 1990-2018 er som gennemsnit overestimeret med cirka 1000 ton.

Ifølge Martin Merrild kan flere landmænd få det svært med de nye regler. Derfor bør der kigges på en særordning for dem.

- Man bør se på, om ikke man kan give rabat på kravene til de landmænd, der kommer i klemme og ikke kan overholde reglerne.

- Vi vil forbeholde os ret til at få det her regnet igennem og derefter tage en ny drøftelse med politikerne, siger Martin Merrild.

Regnefejlen rækker tilbage til 1990 og betyder, at der er udledt 3000 ton mindre kvælstof end oplyst i 2018.

Foreningen Bæredygtigt Landbrug, der består af knap 4000 konventionelle og økologiske landmænd, mener, at de seneste krav til landbruget helt bør annulleres.

- Vi er lige blevet pålagt at udlægge 200.000 hektar ekstra til efterafgrøder, fordi kvælstofudledningen ikke faldt nok.

- Uden den regnefejl havde de slet ikke haft nogen undskyldning for deres krav, siger direktør Hans Aarestrup til Jyllands-Posten.

Efterafgrøder vokser i efteråret og vinteren og suger kvælstof ud af jorden. Det er et effektivt redskab til at mindske kvælstofudledningen fra landbruget.

Kravene om efterafgrøder vil dog ifølge landbruget gå ud over høsten.

Derudover kom kravet sent i forhold til planlægningen, hvilket også er problematisk for landbruget.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på Jyllands-Postens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce