Annonce
Ringkøbing

Ladetid på ned til 10 minutter: Ny superlader ved RAH sætter fart på elbilerne

Anna Hilden fra Velling, der er formand i elbilforeningen FDEL, demonstrerer, hvor let det er at få strøm på sin bil med den nye ladestander ved RAH. Foto: Christian Munk
En ny ladestander ved RAH kan blive et trækplaster for elbilturister, der gerne vil have strøm på bilen i en fart - men også lokale kan få glæde af den korte opladningstid.

RINGKØBING: Der kommer til at være fut på, når elbilister skal oplade deres køretøjer ved RAH’s nye ladestander på Ndr. Ringvej i Ringkøbing.

Energiselskabet har nemlig fået opstillet en superhurtig ladestander, der kan spytte op til 75 kilowatt ud, og det vil komme elbilisterne til gode.

- Det tager 10-40 minutter at få ladet sin bil op ved den nye stander alt efter bilens evne til at optage strøm. Det er praktisk i forhold til dem, der skal pendle langt, eller dagturister, der har brug for at tanke op for komme hjem eller videre. Men også beboere i området kan bruge den, hvis de har brug for at få fyldt batteriet hurtigt, fortæller direktør ved RAH, Jacob Møller.

Til sammenligning tager det fem-otte timer at lade bilen op ved en typisk opladning i hjemmet, mens andre relativt nye standere skal bruge omkring et par timer på opgaven.

Derfor er Jacob Møller og udviklingschef hos RAH, Søren Mortensen, glade for den nye tilføjelse til det vestjyske elbilnet.

Udviklingchef Søren Mortensen (til venstre) og direktør Jacob Møller fra RAH fortæller, at standeren kan opgraders med et ekstra ladekabel, hvis der bliver stor interesse. Anna Hilden er glad for at der nu er en superlader i området. Foto: Christian Munk

Håber på flere elektriske bilturister

Samtidig har RAH opgraderet ladestanderen ved Beach Bowl i Søndervig, så den nu kan oplade en bil på de føromtalte cirka to timer.

- Så kan man nå at gå en tur i byen i Søndervig, mens bilen lader op. Det når man ikke med den nye stander her ved RAH, siger Søren Mortensen.

- Men man er velkommen til at komme ind og få en kop kaffe, mens man venter, tilføjer han.

Hos RAH håber man nu, at den nye stander og opgraderingen i Søndevig samt den eksisterende stander, som energiselskabet i samarbejde med Sperto har opstillet ved Hotel Fjordgården, kan være med til at trække flere turister i elbil til området. Og hos RAH vil man gerne gå - eller rettere køre - forrest ad den elektriske vej.

- Det er en hønen-og-ægget-snak i forhold til elbiler, hvor nogle mener, at borgerne først skal begynde at købe flere elbiler, før det betaler sig at stille ladestandere op. Vi tror, at der først er nødt til at være en infrastruktur - hvad skal bilister ellers gøre, hvis de strander herude, siger Jacob Møller.

Annonce

Som at tanke en fossil-bil

Prisen for at få ladet sin elbil op ved standeren bliver på 2,50-2,75 kroner per kilowatt-time, alt efter om man betaler med den tilhørende app eller bruger en nøglebrik fra eksempelvis Plugsurfing.

Det giver en pris per kørt kilometer på lidt over 50 øre, fortæller Anna Hilden fra Velling, der er formand for elbilforeningen Forenede Danske Elbilister (FDEL).

Hun er mødt op ved RAH for at vise, hvordan den nye stander fungerer i praksis. Det er legende let, lidt som at tanke på en velkendt benzinstation. Samtidig viser en skærm oplysninger om batteristand, ladetid og flere andre informationer.

Skærmen på standerens side viser information om ladetid, spænding og andet. Foto: Christian Munk
Annonce

Vil holde prisen lav

RAH har valgt at tilslutte standerne det neutrale netværk af ladestandere.

- Vi har valgt en løsning, hvor alle skal kunne tilgå standeren uden at have abonnement. Ved nogle standere skal man have et specialabonnement for at kunne tanke. Ved andre ladestandere koster det ekstra, hvis man tanker uden at være abonnement, siger Søren Mortensen.

- Vi oplever, at prisen for kunder uden et abonnement er op til to-tre gange højere. Vi vil gerne lave en balanceret og neutral løsning uden abonnement til glæde for alle elbilister.

Den beslutning glæder også formanden for formanden for FDEL. Og Anna Hilden er glad for, at der nu er kommet endnu en stander til området - og endda en lynhurtig en af slagsen.

- Det er supergodt at få nogle flere ladestandere til her til området. Det ser fint ud langs motorvejene, men der mangler opladningsmuligheder i storbyerne og de mindre befolkede områder, siger Anna Hilden.

Annonce
Sport For abonnenter

Endelig comeback efter to år ude med skader: Fik advarsel efter kun 30 sekunder på banen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Skjern

Dalager Marked soler sig i succes: Formand frygtede folk var blevet bange for at bruge penge

Ringkøbing For abonnenter

Et vildt paradis forsvinder: Bekymring over, at grøn kile midt i byen måske forvandles til bolig-område

Skjern

Tatiana vil klippe hunde og katte på fuld tid: Hun satser på en fremtid med egen salon i Skjern

Hvide Sande

Maskinmester er gået i land og har fået godt gang i sit chokoladestøberi: Jeg løber hurtigt tør for tid

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Ringkøbing For abonnenter

Elbæk i angreb på tidligere direktør: - Personligt udløb min tålmodighed med Peter Sand i efteråret

Navne For abonnenter

Det sidste leverstød er slået: Ringkøbings olympiske bokser er død 87 år

For abonnenter

Populær malerproducent har fordoblet salget på tre år og slår rekord i regnskabet: Sådan har de tacklet prisstigningerne

Læserbrev

Viceborgmester om Naturkraft: Én mand bærer det store ansvar for mareridtet - og nu har vi to muligheder

Jørgen Olsen efter brors kræftsygdom: Den gamle cirkushest i mig skal videre

Vestjylland

Et sjældent syn: Usædvanlig stor vågehval er drevet i land

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Da Hans Christensen fra Ringkøbing blev slået til ridder, Kaj Axelsen bygger lædervare-fabrik i Skjern og andre glimt fra Gamle Dage

Tarm

Har du også undret dig over, hvornår det gule sejl på kulturtaget kommer tilbage? En genforening nærmer sig

Annonce