Indland

Løkke om SV-regering: Vi skal undgå yderfløjenes kaos

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Løkke vil helst fortsætte en borgerlig-liberal regering, men risiko for kaos kan kræve en SV-regering.

- Jeg er dybt, dybt bekymret over, hvordan det parlamentariske billede kan se ud efter grundlovsdag.

Sådan lyder det fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), der torsdag åbner han valgkampen op på ny ved at åbne for en SV-regering. Det sker i en ny bog, "Befrielsens øjeblik", af Kirsten Jacobsen.

På et pressemøde i JP/Politikens hus fastslår Lars Løkke Rasmussen, at valgresultat på grundlovsdag kan gøre det umuligt at fortsætte en borgerlig liberal-regering uden støtte fra Stram Kurs. I den situation vil en SV-regering være løsningen:

- Hvis jeg kun kan blive statsminister med støtte fra den yderste højrefløj, så vil jeg hellere afsøge muligheden for en bred regering hen over midten.

- Danmark er bedre tjent med samarbejde og konsensus end at vi lader yderfløjene river fundamentet for vores samfund ned, siger Lars Løkke Rasmussen.

Han understreger dog, at Venstres "ønskescenarie" fortsat er en borgerlig liberal-regering.

- Jeg går til valg på et borgerligt liberalt flertal, og jeg tror, at Danmark har det bedst, hvis en borgerlig-liberal regering er til stede efter valget.

- Hvis vi får en rød regering, så er jeg bange for, at udlændingepolitikken bliver lempet, at skatten bliver sat op, og at der bliver ført en økonomisk uansvarlig politik, siger Løkke og understreger dermed, at den hårde valgkamp fortsætter trods meldingen.

VLAK-regeringen står dog ifølge meningsmålingerne til at tabe regeringsmagten, så skal en blå regering fortsætte vil det formentlig kræve støtte fra Stram Kurs. Det afviser Løkke blankt:

- Jeg siger nu, at den pris er jeg ikke villig til at betale for at kunne fortsætte som statsminister. Hvordan Mette Frederiksen vil forholde sig til en situation, hvor hun er i lommen på yderfløjen, må hun svare på, siger Lars Løkke Rasmussen.

Han henviser til, at Mette Frederiksen også står over for en parlamentarisk situation, hvor både Enhedslisten, De Radikale og Alternativet har truet med i yderste fald at trække støtten til en S-ledet regering, hvis ikke den opfylder konkrete politiske punkter.

Løkke siger, at han ikke har diskuteret muligheden for en SV-regering med Mette Frederiksen. Dermed står det åbent, om hun gør sig samme tanker. Og i givet fald, hvad hun tænker om, hvem der skal være statsminister.

På spørgsmålet om hvem der skal være "den voksne", forstået som statsminister, for en SV-regering siger Løkke:

- Jeg tilbyder at være den voksne i lokalet. Ja.

Socialdemokratiet er dog godt ti procentpoint større end Venstre i meningsmålingerne. De ekstra mandater vil partiet formentlig bruge til at kræve statsministerposten, hvis en SV-regering overhovedet kommer på tale.

Næste spørgsmål vil være, hvem regeringen skal samarbejde med. Her åbner Løkke både for et samarbejde med De Radikale og for et fortsat samarbejde med DF.

- Vi har et godt og konstruktivt samarbejde med Dansk Folkeparti, og jeg har også personligt et godt forhold til Kristian Thulsen Dahl. Det er et samarbejde, som jeg 100 procent vedstår mig, og som jeg også har lyst til at bygge videre på, siger Løkke.

/ritzau/

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

112 For abonnenter

Sejler du en lille smule, når du sejler? Sådan er reglerne for berusede sejlere

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce