Annonce
Debat

Kystmøllernes arbejdspladser i Cyberspace

Esbjerg Havn. Foto: MEDVIND/Bent Sørensen

Læserbrev: Med de seneste udmeldinger er det jo meget uklart, hvordan forudsætningerne er i dag for beslutningen om de kystnære møller. Det ligger dog fast, at møllerne ikke bliver produceret i Vestjylland, og med produktionen af Siemens Gamesa offshore møller i Cuxhaven er det endog meget sandsynligt, at produktion og udskibning sker derfra. De 6.000 årsværk fremhævet ved beslutningen er derfor forsvundet i havgus. Og desværre ikke helt uventet.

Senest læste vi så i onsdags-avisen, at hverken bestyrelsesformanden for Hvide Sande Havn eller havnedirektøren, vil komme med et bud på beskæftigelseseffekten. Ud over, at havnedirektøren gav et bud på 60-70 arbejdspladser. Nu har jeg stor respekt for det arbejde, borgmester Iver Enevoldsen har lagt i arbejdet for Hvide Sande Havn, sammen med havnedirektør Steen Davidsen. Men lige netop her vil jeg imidlertid anfægte vurderingen, og håber, det kan føre til indsigt i overvejelserne, der ligger bag. Jeg vil i hvert fald gerne have analyserne, og argumenterne med forudsætninger, frem i debatten.

Min vurdering er nemlig langt lavere; 7-10 personer! Der bør alene kalkuleres med almindeligt servicearbejde og deraf afledte effekter. De problemer, der har været på Horns Rev 1 og 2 møllerne med gearkasser, fundamenter, vinger og kølere, er afhjulpet på de nyere møller og er helt givet noget, producenterne arbejder intenst for at undgå. Og når der fx gennemføres et retrofit med udskiftning af gearkasser eller vinger, vil der givetvis blive en samlet serviceturnus for møllerne i Tyske Bugt, på Horns Rev, Vesterhav Syd og Vesterhav Nord. Hvorvidt dette sker ud fra Esbjerg, Hvide Sande, Thyborøn eller Rømø vil bero på producentens samlede logistik og omkostninger, vurderet sammen med Vattenfall som operatør. Den slags servicekampagner bør derfor ikke indregnes i beskæftigelseskalkulen. Det vil nemlig i praksis ske ved, at der lastes et fartøj, der så sejler en runde og skifter fx gearkasser eller vinger på flere møller. Og sandsynligvis fra Esbjerg, som installationen givetvis også vil ske ud fra. Selv mølleinstallationer i Østersøen er jo håndteret ud af Esbjerg.

Det er ikke fordi jeg er specielt stor fan af Esbjerg, men faktum er blot, at man der har pre-installations-faciliteter, hvor den sidste samling af møllerne sker. Det gælder fx montage af navet, evt. targabøjle til kølerne, efterfyldning af væsker, montage af kurven til afsætning af folk fra en helikopter osv. Alt dette er der arealer, lagerfaciliteter, kraner, trucks, administration samt folk til. Og der er indarbejdede processer for test, lastning og kvalitetssikring mv. Ikke noget, man "bare lige" flytter. Og slet ikke for blot 20 møller ...

Realistisk er det altså den daglige service med efterspænding af bolte, udskiftning af fedtbeholdere, kontrol af el-moduler osv. Hvert femte år er der så typisk et større serviceeftersyn med bl.a. olieskifte, udskiftning af kølervæske samt udskiftning af vitale komponenter. Serviceintervallerne bliver dog længere, ligesom vi kender det med vores biler. Men fx olieskifte kan gøres på to-tre møller af tre-fem mand på en dag. Altså ikke noget, der beskæftiger en hel hær ...

Derfor bør der kalkuleres på, hvor mange arbejdsdage, der årligt bliver brugt i gennemsnit. Mit kvalificerede bud er 10 dage med to mand per mølle. Altså 20 arbejdsdage årligt. Med 20 møller giver det ca. 400 arbejdsdage. Og på offshore møller udføres arbejdet i perioden fra april til oktober på grund af vejret. Det vil altså sige fire mand i et halvt år. Så er der det man kalder vinddage, hvor vejrforholdene gør, at man ikke kan arbejde i møllerne grundet blæst og tordenvejr. Sætter vi det højt til 30-50 procent er det så yderligere to mand, altså i alt seks teknikere for at passe de 20 møller. Så skal der en båd til med en skipper og styrmand. Så er vi på otte m/k. Så siger vi, at der er en supervisor/site manager i land, som dog arbejder med. Så er vi end ikke på 10 mand, der er direkte beskæftiget.

Så tales der om afledt beskæftigelse... Men fx reparationer og vedligeholdelse på servicebåden vil jo være i konkurrence med servicevirksomhederne i Esbjerg og andre steder, som det også er i dag, når en servicebåd er til reparation og vedligeholdelse. Og her kan vi jo se, at der allerede i dag udføres arbejde, så det giver ikke yderligere beskæftigelse. For det giver reelt ingen forskel, hvilken havn båden afsejler fra. Ligesom det øvrige underleverandørarbejde i Hvide Sande til vindmølleindustrien jo også udføres allerede i dag.

Når det gælder omsætningen hos købmanden og i butikkerne, vil et par tyske familier på ferie lægge flere penge, end 8-10 m/k'er på møllearbejde. Der i øvrigt næppe vil flytte til Hvide Sande, for de arbejder jo blot i 14 dages turnus i sommerhalvåret. Og ikke resten af året, hvor de afspadserer eller arbejder inde i landet, og evt. bor i udlandet... Og det er jo i øvrigt ikke i sommerhalvåret, at der savnes butiksomsætning i Hvide Sande... Så er det værd at løbe en risiko for fald i helårsturismen til fordel for kystmøller? Og nationalt set giver det jo ingen forskel i hverken beskæftigelsen eller miljøregnskabet, hvis møllerne i stedet står på Horns Rev ...

Så læste jeg, at formanden hos Metal, Helge Albertsen, håber på aktivering af Stauning Lufthavn. Det bliver ved håbet... Helikopterservice sker kun ved akut driftsstop. Så vurderer man, hvor sjældent, der er behov for helikopterservice, og at teknikerne skal være trænet til helilift, samt at der skal være mulighed for hangarservice på en helikopter osv., sker det jo ikke, at man laver en filial af heliporten i Esbjerg, hvor der i forvejen er et komplet set-up med helikopterservice til Nordsøen.

Nu vil nogle kunne tænke, at jeg er en sur halvgammel mand, men jeg opfatter mig både som entreprenant og realistisk. Ud over, at jeg er lykkedes med at drive virksomhed gennem 15-20 år, har jeg også deltaget i start-ups med succes, lige fra MSC-certificering af rødspættefiskeri til opstart af servicevirksomhed i vindindustrien, som jeg godt nok solgte min del af for et par år siden. Så jeg mener, mit scenarie er ganske realistisk vurderet med praktisk erfaring i rygsækken.

Men når jeg med mit bud på blot 8-10 arbejdspladser er så langt fra et tal som 60-70 arbejdspladser nævnt i onsdags-avisen, vil jeg gerne vide hvad jeg overser?

Kan det mon være arbejdspladser, der skabes i Cyberspace, tænker jeg ...?

Men når jeg med mit bud på blot 8-10 arbejdspladser er så langt fra et tal som 60-70 arbejdspladser nævnt i onsdags-avisen, vil jeg gerne vide hvad jeg overser?

Annonce
Ringkøbing For abonnenter

Dansk er vejen til succes: Ngun har en dansk mand på arbejde og en burmesisk mand derhjemme

Danmark

Mandagens coronatal: 7146 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Coronasmitten sætter fortsat rekorder: 321 lokale er smittet de seneste syv dage

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Ridder af Hvide Sande og meget mere: Tidligere borgmester fik helt særlig overraskelse til sin fødselsdag

Ringkøbing-Skjern

Gæt en træner: Vind billetter til Skjern Håndbolds kamp mod Mors Thy

Ringkøbing-Skjern

47-årig mand bortvist fra værtshus: - Han råbte og skreg, siger politiet

Dall: Støttepartierne lagde regeringen i benlås og fik deres finanslov

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Ribo Vinduer opfører ny fabriksbygning på 9500 kvm., Bechs Hotels ordrebog med alle 250 julefrokost-bestillinger forsvandt og andre glimt fra Gamle Dage

Debat

Der mangler noget, borgmester: Hvor er omtalen af de kirkelige aktiviteter?

Hvide Sande For abonnenter

Naboer er rasende over erhvervsmands byggeri af swimmingpool og anneks midt i Søndervig

Flertal finder penge til bedre forhold for fødende efter tre år

Ringkøbing-Skjern

To biler på afveje på glatte veje: Mor og barn på skadestuen efter uheld

Navne For abonnenter

Til minde om: Helga Kloster fejrede livet på sit dødsleje

Ringkøbing-Skjern

Pas på, hvis du bliver tilbudt en billig gyngestol: Indbrudstyve havde en travl weekend

Annonce