Annonce
Ringkøbing-Skjern

Kystdirektoratet måler Søndervig-stranden op – "og det er helt efter planen"

Båd og dykkere opmåler torsdag og fredag Søndervig-stranden, som Kystdirektoratet forhindres i at sandfodre.

Søndervig: Strandgæster i Søndervig har torsdag fået en ekstra oplevelse. De har nemlig kunnet i iagttage en båd fra Kystdirektoratet sejle helt ind til stranden, bakke ud igen, sejle lidt længere hen og atter sætte kursen ind mod stranden, så langt det lader sig gøre. Manøvren har til formål at måle dybden og sandmængden på revlerne, hvilket har betydning for strandens modstandsdygtighed over for havets rasen.

Samtidig bevæger dykkere sig i havstokken med måleinstrumenter, lige som der er taget målinger af klitternes højde for at give et totalt billede af strandens forfatning.

Kystdirektoratets opmålinger falder sammen med, at det tirsdag kom frem, at direktoratet ikke kan komme i gang med sandfordre på Søndervigstranden, da miljøtilladelsen er påklaget af Poul Jakobsen.

Direktoratet vil pumpe 600.000 kubikmeter sand på stranden for at styrke den inden vinterens storme. Arbejdet skulle være sat i gang i september, men er lagt død på grund af klagen, der har opsættende virkning. Klageren Poul Jakobsen mener, at der ikke behov for sandfodring på Søndervigstranden, hvor han i 2012 satte sine drænrør, og som derfor ifølge ham bugner af sand. Kystdirektoratet fastholder dog, at målinger viser det vil være godt at sandfodre ved Søndervig.

At Kystdirektoratet torsdag dukker op og foretager målinger har dog intet med den verserende konflikt at gøre, forsikrer afdelingsdirektør Hans Erik Cutoi-Toft, Kystdirektoratet.

- Vi foretager vestkystmålinger hver år for at planlægge indsatserne. Det er fast procedure. Vi har faste kadencer hvert år, og nu var vi kommet til Søndervig, siger han. Kystdirektoratets målinger blev fulgt fra toppen af en klit af Poul Jakobsen.

- Det er en provokation mod mig at sandfodre på Søndervig-stranden. Den behøver det ikke. Målinger foretaget af Geopartner viser, at der er sket klitfremrykning, og at stranden er blevet bredere, siger Poul Jakobsen, der i stedet opfordrer Kystdirektoratet til at sandfodre på Krylen-stranden, der ifølge ham er i den dårligere forfatning, selv om der blev sandfodret massivt i 2012.

Han vil nu søge aktindsigt hos Kystdirektoratet og forlange samtlige Søndervig-opmålinger fra de sidste ti år udleveret.

Annonce
Kystdirektoratets båd 'Ekko' på vej ind mod Søndervig-stranden. Foto: Lars Kryger
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: En flot økonomisk julegave til Skjern

Det er en flot julegave i utide, Skjern står til at modtage; en julegave, der på sigt kan komme til at betyde meget for byens - og hele kommunens - musikliv. I Dagbladet kan vi fortælle, at Realdania har givet arbejdsgruppen bag Remisen Skjern tilsagn om 850.000 kroner til at redde byens gamle remise. Målet er, at der i løbet af de næste år skal skabes et nyt spillested i det tidligere garageanlæg for tog. Og Realdania må virkelig tro på ideen; arbejdsgruppen havde kun søgt om 750.000 kroner, men fonden har valgt at lægge 100.000 kroner oven i, så nu har Remisen Skjern 850.000 kroner til at gå i gang med at sikre bygningens klimaskærm. Planen er at gå i gang med at tætne taget og lukke huller i murværket til foråret. Dermed ser der ud til, at den 100 år gamle bygning reddes, og det er godt af flere grunde. Remisen er et levende minde om den faktor, der mere end nogen anden har skabt Skjern - nemlig jernbanen. Det ville være sørgeligt, hvis den karakteristiske bygning skulle forsvinde. I Ringkøbing er der vist stadig en del, der ærgrer sig over, at det ikke lykkedes at redde Ørnhøjbanens gamle remise. Til gengæld er det så lykkedes at redde det gamle elektricitetsværk og gøre Generator til et spillested af betydning for hele kommunen. Mon ikke det også kan lade sig gøre i Skjern; Remisen har i alt fald de rammer, der skal til for at skabe et spændende kulturmødested midt i byen. Der er lang vej endnu, meget skal afklares, men med 850.000 kroner på bogen er projektets realisering kommet et vigtigt stykke længere; ikke mindst vil Realdanias donation give initiativtagerne endnu mere blod på tanden. I det hele taget er der grøde i miljøet omkring Vestjyllands traditionelle transport-rygrad, Længdebanen. I Tarm er man i fuld gang med forvandle den gamle stationsbygning til et kulturelt mødested, og i Ringkøbing arbejder man også med tilsvarende planer i den fredede stationsbygning. Til næste år er det i øvrigt 145 år siden, længdebanen åbnede for trafik. Et bedre bevis på dens fortsatte relevans end de forskellige kulturprojekter, der er på vej i dens uudnyttede bygninger, kan man ikke få.

Skjern

3F sammenligner overenskomster i omstridt sag: Fyldt med fejl, lyder kritikken fra Kristelig Arbejdsgiverforening

Annonce