Annonce
Ringkøbing

Kundeklager får bageri til at droppe kamp mod madspild

- Det er et godt koncept, og det er enormt ærgerligt, at vi har været nødt til at droppe at være med i Too good to Go, men de sure kunder har fyldt for meget, siger bestyrer hos Ejvinds Bageri i Ringkøbing, Maria Borggaard Bojsen. Arkivfoto: Henrik Breum

Ejerne af Ejvinds Bageri - med forretninger i Ringkøbing, Søndervig og Hvide Sande - synes grundlæggende godt om app'en Too good to Go, der bekæmper madspild. Men krav og forventninger fra dele af kundegruppen har fået bageri-virksomheden til at melde sig ud af ordningen.

Ringkøbing: I juni sidste år valgte Ejvinds Bageri, der driver forretninger i Ringkøbing, Søndervig og Hvide Sande, at blive tilknyttet den populære applikation Too good to Go, der gør det muligt for brugere at købe overskydende fødevarer fra forretninger og restauranter via et par simple tryk på mobiltelefonen.

Men nu er det slut med at få fingre i godt bagværk til en favorabel pris:

- Fra nogle kunders side blev der stillet krav og forventninger om indholdet i poserne, og så handlede det ikke om at bekæmpe madspild men om at få billige varer. Det, man får via Too good to Go, det er netop det, der er til overs, siger medejer hos Ejvinds Bageri, Jeppe Borggaard Jørgensen.

Da bageri-virksomheden var en del af Too go to Go-konceptet, blev der i eksempelvis Ringkøbing dagligt udbudt op til otte poser med et indhold til en værdi af cirka 100 kroner. I den gode sags tjeneste kunne kunden dog nøjes med at betale 29 kroner - velvidende, at der var tale om en lykkepose med ukendt indhold:

- Men vi begyndte at få klager, hvis der eksempelvis ikke var en jordbærtærte eller et rugbrød i. Blandt andet på Facebook ramte klagerne os negativt på vores brand, tilføjer Jeppe Borggaard Jørgensen om årsagen til, at Ejvinds Bageri har valgt at droppe Too good to Go.

Annonce

Fra nogle kunders side blev der stillet krav og forventninger om indholdet i poserne, og så handlede det ikke om at bekæmpe madspild men om at få billige varer

Jeppe Borggaard Jørgensen, medejer, Ejvinds Bageri

Sådan virker Too good to Go

For at kunne gøre brug af Too good to Go-ordningen, skal man downloade firmaets app på sin mobiltelefon.

App'ens gps finder automatisk frem til de forretninger eller restauranter, der ligger tættest på brugeren.

Når man finder et interessant tilbud, klikker man "Køb".

I app'en fremgår det, hvornår man kan hente sine købte varer.

Too good to Go er aktiv i seks europæiske lande, og flere er på vej.

Ved udgangen af 2017 var 5000 forretninger og restauranter med i app'en, der på det tidspunkt var downloadet af flere end tre millioner brugere.

Bestyrer ærgrer sig

Bestyreren af forretningen i Ringkøbing, Maria Borggaard Bojsen, var begejstret, da Ejvinds for et år siden valgte at koble sig på madspilds-app'en, og hun betegner det som "enormt ærgerligt", at det har været nødvendigt at trække stikket:

- Der er rigtig mange gode Too good to Go-kunder, der er kommet ind og sagt, "hvad er det for noget pjat med at stille krav til indholdet i poserne." De er trætte af det, fordi de netop har værdsat tanken bag Too good to Go, siger Maria Borggaard Bojsen og tilføjer:

- Det er vi kede af, men de sure kunder har fyldt for meget.

Hverken hun eller Jeppe Borggaard Jørgensen vil dog ikke udelukke, at Ejvinds Bageri på et tidspunkt kobler sig på konceptet igen:

- Vi har vendt det her med virksomheden bag Too good to Go, der er i gang med målrettet markedsføring for at få vendt tendensen med at stille krav til indholdet i poserne. Hvis det lykkes, vil vi gerne være med igen, siger medejeren i bageri-virksomheden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fest på toilettet: De unge trænger til et sted at være

Det er egentlig lidt ynkeligt. Tre gange inden for kort tid har kommunens vej- og parkafdeling måttet rydde op i toiletbygningen på havnen i Ringkøbing efter endnu en improviseret fest; den seneste gang endda med nytårskonfetti og det hele. Et eller andet må være galt, når en flok unge holder fest med øller og høj technomusik en hverdagsaften på et offentligt toilet! Både det med hverdagsaftenen og det med det offentlige toilet. Ens første tanke er selvfølgelig: Har de ikke et andet sted at være? Har de ikke noget andet at tage sig for? For unge, der er engageret i kommunens omfattende foreningsliv, er der selvfølgelig masser af tilbud. Men hvad med dem, der ikke er medlem af en forening, ikke falder inden for rammerne af de eksisterende ungdomsklub-muligheder, og som ikke rigtig føler, at de har et sted at være? Nu ser det heldigvis ud til, at de får et sted at kunne være: Stort set alt er faldet på plads omkring stationsbygningen i Ringkøbing, der allerede fra begyndelsen af april vil danne rammen om et nyt ungdomshus. Kommunen har lovet at yde tilskud til driften og huslejen, mens Ib Malgaard Lauridsens Fond smider 1,6 millioner kroner i renoveringen af bygningerne. Også fra anden side er der håb om støtte, så initiativtagerne forhåbentlig kan nå de fem millioner kroner, der er brug for til en gennemgribende renovering af bygningen. Det kan dog tage et godt stykke tid, før man når så langt. Men heldigvis betyder det ikke, at de unge så skal vente utålmodigt på at tage bygningen i brug. Ifølge Niklas Stentoft fra Ringkøbing Ungdomsråd drejer det sig for de unge ikke så meget om, at stedet ser flot og nyrenoveret ud, som at de har et sted, hvor de kan være. Derfor tages ungdomshuset i anvendelse lige fra dag ét. Det er sådan, det skal være. Mon i virkeligheden ikke de unges fornemmelse for ejerskab af ungdomshuset bliver større, når det ikke er flunkende flot og nyrenoveret, når de rykker ind, men de derimod kan se, hvordan huset forvandles for øjnene af dem, efterhånden som det lykkes at skaffe de nødvendige penge? Og mon ikke ungdomshuset trods alt vil vise sig at være et hyggeligere sted at opholde sig end et offentligt toilet en iskold mandag aften? Også selv om man ikke kan tage hverken bajere eller boombox med?

Annonce