x
Annonce
Sport

Kulturminister: Rigtig OL-beslutning vil mødes med sorg

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Joy Mogensen er ked af det på atleternes vegne, men mener OL-udsættelse er nødvendig midt i corona-usikkerhed.

Tirsdag blev det en kendsgerning, at OL 2020 bliver udsat til 2021 som følge af coronakrisen.

Det er kulturminister Joy Mogensen (S) ked af på de impliceredes vegne, men hun mener ikke, at det kunne være anderledes.

- Det er en rigtig stor beslutning, som jeg tror bliver mødt med stor sorg hos mange, der har glædet sig og trænet op til det, men af hensyn til atleternes og tilskuernes sikkerhed og sundhed, så synes jeg, at det var rigtigt at gøre, siger Joy Mogensen.

OL skulle begynde om nøjagtigt fire måneder i Tokyo, men selv om der kan ske meget inden da, er usikkerheden for stor, mener Joy Mogensen.

- Som det udvikler sig nu over hele verden, er det svært at sige, hvor vi er henne på det tidspunkt, hvor det skulle have været afholdt, men fordi OL netop skal være en fejring af sporten, synes jeg, at det er rigtigt ikke at krydre det med usikkerhed omkring sundhed og risici ved at deltage.

Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Team Danmark mener også, at det var den rette beslutning, men i samme åndedrag pointeres det, at det bliver en dyr omgang at udsætte begivenheden.

Tirsdag lød det fra direktør Lone Hansen, at der ikke er penge nok i Team Danmarks kasse til at understøtte de danske OL-atleter i yderligere 12 måneder.

Det økonomiske aspekt skal derfor drøftes på politisk plan, medgiver kulturministeren.

- På nuværende tidspunkt er det kun få timer siden, at beslutningen blev truffet, men jeg er meget opmærksom på, at kulturministeriet og regeringen skal have en dialog med idrætsorganisationerne om, hvordan vi forsikrer, at vi også er klar til OL i 2021, siger Joy Mogensen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce