Indland

Kristian Jensen ser ikke SV-regering som andenprioritet

V-næstformand Kristian Jensen har ikke haft lejlighed til at læse Løkkes bog, hvor han foreslår SV-regering.

Næstformand i Venstre Kristian Jensen ser ikke for sig, at en regering efter et valg kan bestå af Socialdemokratiet og Venstre.

Det siger han til Berlingske, i kølvandet på at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i en ny bog åbner for, at de to partier kan danne regering sammen. Men den idé deler Kristian Jensen altså ikke.

- Jeg noterer mig, at Lars Løkke Rasmussen siger, at hans førsteprioritet er en borgerlig-liberal regering, og det synes jeg, er en rigtig førsteprioritet, siger Kristian Jensen til Berlingske.

På Berlingske spørgsmålet om, hvorvidt Venstres næstformand kunne forestille sig en SV-regering som andenprioritet, siger Kristian Jensen:

- Nej. Jeg forestiller mig at lægge kræfter i, at førsteprioriteten bliver en realitet.

Spørgsmål: Kunne du stå i spidsen for en SV-regering?

- Det har jeg ikke nogen kommentarer til, siger Kristian Jensen til Berlingske.

Kristian Jensen stillede op til interview med flere medier kort efter Lars Løkke Rasmussens pressemøde, hvor V-formanden præsenterede bogen "Befrielsens øjeblik".

Her lyder Kristian Jensen mere åben for, at meldingen kan have en gavnlig effekt for resten af valgkampen:

- Det giver en ny dynamik i valgkampen og en mulighed for, at vi kan diskutere de politiske forskelle og de politiske løsninger. Det er sådan set det, valget drejer sig om.

Kristian Jensen har dog ikke læst bogen, der indeholder den afgørende Venstre-melding, siger han til de fremmødte medier.

- Jeg har ikke læst bogen, så jeg kender ikke detaljerne i den.

På spørgsmålet om, hvorvidt han kan være medlem af en SV-regering med Mette Frederiksen som statsminister, siger Kristian Jensen:

- Jeg vil være medlem af en regering, der fører en borgerlig liberal politik. Det er også derfor, at Lars Løkke Rasmussen siger, at hans første prioritet er en borgerlig liberal regering.

Spørgsmål: Har Lars Løkke Rasmussen indviet dig i de overvejelser, som han giver udtryk for i bogen?

- Altså, hvad vi har af interne overvejelser i Venstre. Der er det lige præcis "interne", der er kodeordet her. Det holder vi internt.

I bogen siger Løkke blandt andet, at han er overbevist om, at projektet med at danne en VLAK-regering var faldet sammen, hvis ikke Løkke havde været formand for Venstre.

- Jeg er enig i, at det er Lars Løkke Rasmussens overbevisning, siger han.

Spørgsmål: I bogen siger Lars Løkke Rasmussen, at det ikke er nogen naturlov, at du skal overtage næstformandsposten. Hvad siger du til det? Er det ikke en naturlov?

- Naturlove er sådan noget som Grundloven, som er meget svære at ændre. Venstres medlemmer, det er Venstres delegerede, der på et tidspunkt beslutter, hvem der skal være Venstres formand, når Lars Løkke Rasmussen stopper.

Spørgsmål: Det er ikke ligefrem en glødende anbefaling af dig?

- Jamen, ved du hvad, jeg har ikke læst bogen. Jeg kan ikke forholde mig til ting, jeg ikke har læst, på baggrund af brudstykker.

/ritzau/

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

112 For abonnenter

Sejler du en lille smule, når du sejler? Sådan er reglerne for berusede sejlere

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce