Annonce
Videbæk

»Krisen har medført større bevågenhed«

»Vi har en fornuftig markedsandel, så jeg forventer ingen konsekvenser for virksomheden trods den økonomiske krise,« siger Hans Østergaard. Foto: Jørgen Kirk.$RETURN$$RETURN$

Jubilæum. DeLaval i Spjald fejrer 25 år på bagen, og direktør Hans Østergaard tilskriver successen god service, kommunikation, tilstedeværelse og stabile medarbejdere.

På fredag den 1. marts kan DeLaval i Spjald, der producerer, leverer og yder service på udstyr til mælkeproduktion, fejre 25 års jubilæum. Og udviklingen siden 1. marts 1988 har været begivenhedsrig i landbrugssektoren og dermed også for DeLaval.

Annonce

»Gennemsnitsbesætningen i landbruget er blevet meget større. Tidligere var der flere små landbrug med færre dyr, i dag er besætningerne større og med flere dyr. Det stiller naturligvis tekniske krav til udstyr til mælkeproduktionen, og vi har forsøgt at tilpasse os den udvikling«, fortæller Hans Østergaard, der er direktør i virksomheden, der har elleve ansatte.

Kommunikationskultur vigtig

Men udover at tilpasse sig tidens tand hvad angår den kvantitative udvikling, ja så har virksomheden også tilpasset sig kvalitativt:

»Vi har altid sagt, at vi vil gøre vores bedste. Det handler blandt andet om tilstedeværelse. Vi er altid ved telefonen, så vi kan servicere vores kunder 24 timer i døgnet hele året rundt. Denne kommunikationskultur betyder rigtig meget for os. Og så har vi en god, stabil medarbejderskare. Jeg vil tro, at den gennemsnitlige anciennitet for vores ansatte er 15 år,« siger Hans Øster- gaard, der sammen med jubilæet på fredag også kan fejre, at montør Bjarne Skov har været i virksomheden ligeledes i 25 år.

Føler sig ikke truet af krisen

Men de seneste 25 år har også budt på en udvikling, der de senere år specielt har været præget af den økonomiske krise. Og det mærker DeLaval også.

»Det er den værste krise, vi har oplevet, men vi har oplevet den anderledes. Tidligere var der en vis bitterhed at spore hos vores kunder, når de var presset økonomisk. I dag agerer de anderledes, for krisens omfang er større - det påvirker alle,« siger Hans Østergaard, der sammen med sine ansatte servicerer omkring 350 mælkebønder i det vestjyske.

»Vi har også kunnet mærke en tilbagegang i omsætningen. Før krisen omsatte vi for omkring 75 millioner kroner om året, nu er omsætningen skrumpet til omkring 25 millioner kroner årligt. Jeg håber ikke, at det går yderligere tilbage. Men vi føler os ikke truet af krisen, men det er da bestemt ikke sjovt at have en kundegruppe, der lider, som den gør,« siger Hans Østergaard med henvisning til den danske mælkeproduktion.

Fremtidens udfordringer

Og på Spjaldvirksomhedens egne vegne har krisen også gjort indtryk:

»Krisen har for os medført en større bevågenhed på for eksempel indkøb. Men indtil videre er vi kommet igennem krisen uden skrammer,« siger Hans Østergaard dog uden at ville fortælle om virksomhedens overskudsniveau.

Fremtidens udfordringer ligger i fortsat at følge udviklingen rent teknisk, spår Hans Østergaard:

»Jeg tror, at om 10 år så er antallet af danske landbrug halveret. Det vil alt andet lige betyde færre kunder for os, men også flere udfordringer rent udstyrsmæssigt, da besætningerne også vil blive større,« siger han.

Jubilæet fejres fredag med reception i Spjald Kulturhus, hvor kunder, leverandører, venner og familie er velkomne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Urimeligt gebyr på affald fra genbrugsbutikker

Læserbrev: Så blev der endelig offentligt røre omkring gebyr til genbrugspladsen for frivillige organisationer. Da vi i Kirkens Korshær Genbrug blev præsenteret for gebyret, var vi af den opfattelse, at det måtte bero på en misforståelse. Så vi sendte en ansøgning om fritagelse med henvisning til vores organisations formål, nemlig at indsamle midler til gavn for udsatte mennesker i Danmark blandt andet ved drift af varmestuer og væresteder. Desværre blev vores ansøgning om fritagelse ikke bevilget. Vi er cirka 40 frivillige, som hver uge gør et stort arbejde i den gode sags tjeneste med sortering og salg af donerede effekter fra borgere, som kunne have afleveret direkte til genbrugspladsen, som de har betalt gebyr for. Vi er meget taknemlige for det, som vi modtager til videresalg. Men vi er også nødt til at bruge genbrugspladsen i forbindelse med sortering, og altså nu betale gebyr for at kunne aflevere. Hvilket vi synes er urimeligt i vores situation. Vi i Kirkens Korshær Genbrug tilslutter os fuldt ud argumenterne fremført i læserbreve fra Blå Kors Genbrug og Plejehjemmets Venner vedrørende emnet og ønsker også, at dette gebyr for genbrugsbutikker med videre genbehandles i udvalg og byråd.

Annonce