Annonce
Hvide Sande

Krav om støjreduktion kan stoppe ny lystbådehavn

I oplægget fremgår det, at man med det nye lystbådeanlæg potentielt kunne få plads til op mod 100 både. Nu kan krav om støjreduktion betyde, at der måske bliver vinket farvel til projektet. Foto: Hvide Sande Havn
Et møde mellem Kystdirektoratet, Hvide Sande Havn og kommunen har indtil videre stukket en kæp i hjulene for en ny lystbådehavn på fjordsiden af Hvide Sande. Udsigten til krav om støjreduktion for omkringliggende virksomheder kan betyde, at der alligevel ikke kommer husbåde i lystbådehavnen.

HVIDE SANDE: Hvis et gammel fjorddambrug i Hvide Sande skal omdannes til en lystbådehavn med op til 100 bådepladser, herunder pladser til husbåde, skal der – bogstaveligt talt - skrues ned for aktiviteten hos de omkringliggende virksomheder.

Sådan lyder beskeden fra Ringkøbing-Skjern Kommune efter et møde mellem Hvide Sande Havn, Kystdirektoratet og repræsentanter fra kommunen.

Skal dambruget bruges som lystbådehavn til husbåde, skal plangrundlaget for arealet ændres til rekreativt område, lyder det fra kommunen. Med sådan et skift følger med "stor sandsynlighed" et krav om støjreduktion fra virksomhederne omkring, herunder Hvide Sande Shipyard, hvorfra selve ideen om lystbådehavnen er opstået.

I en mail til Dagbladet skriver kommunen, at der i kommuneplanen fra 2017 er udlagt en støjkonsekvenszone på 500 meter fra Hvide Sande Shipyard, mens en afstand på 300 meter vil være nok for andre omkringliggende virksomheder.

Annonce
- Et rekreativt område på havneområdet er ikke muligt for os at se, for det kommer til at give nogle begrænsninger for virksomhederne omkring – både os selv, men også andre virksomheder, siger havnedirektør Steen Davidsen. Foto: Google

Får næppe plads til husbåde

Havnedirektør hos Hvide Sande Havn, Steen Davidsen, ønsker ikke at forholde sig til, hvor meget af havneprojektet, der reelt afhænger af muligheden for at have overnatningsmuligheder i havnen i form af husbåde, men han lader forstå, at kravet om støjreduktion er en bet.

- Et rekreativt område på havneområdet - på det sted - er ikke muligt for os at se, for det kommer til at give nogle begrænsninger for virksomhederne i området – både os selv, men også andre virksomheder. Så jeg tror ikke på, at det bliver muligt med husbåde, siger Steen Davidsen.

Det betyder dog ikke, at en lystbådehavn til mindre fartøjer uden overnatningsmulighed er taget af tegnebrættet.

- Situationen er formentlig en anden, hvis det skal være en havn for småbåde, joller og den slags; det vil være et andet plangrundlag. Det vil kommunen se et konkret forslag på, så jeg skal have undersøgt, om de, der har arbejdet med det, kan være interesseret i den løsning, siger Steen Davidsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Cirklen-byggeriet i Skjern: Byrådsmedlems tålmodighed er brugt op - stemmer nej til halv etage mere

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce