Annonce
Danmark

Kræftens Bekæmpelse: Ny finanslov giver færre unge rygere

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Partierne bag finansloven for 2020 har besluttet at lade priserne på cigaretter stige til 60 kroner per pakke.

Færre børn og unge vil fremover begynde at ryge.

Det er ifølge Kræftens Bekæmpelse en afledt effekt af finansloven for næste år, som mandag aften er blevet forhandlet på plads.

Med finansloven har regeringen og forligspartierne besluttet, at prisen på en pakke cigaretter skal stige til 60 kroner i 2022.

- Det er en rigtig god nyhed. Det betyder, at rigtig mange børn og unge, som ellers ville begynde at ryge, ikke gør det, siger direktør for Kræftens Bekæmpelse Jesper Fisker.

I første omgang stiger prisen på cigaretter til 55 kroner. Det sker næste år, og efter et par år ender prisen altså på 60 kroner.

Selv om Kræftens Bekæmpelse er begejstret for udfaldet, ønsker organisationen i sidste ende, at en pakke cigaretter skal koste 90 kroner.

I Norge er prisen på cigaretter netop 90 kroner. Efter at prisen på tobak i norske forretninger blev hævet, faldt antallet af unge rygere markant.

- 90 kroner er stadig vores mål. Men vi er helt tilfredse med, at første skridt er taget med denne finanslov, siger Jesper Fisker.

Prisen på cigaretter var et varmt emne i valgkampen, hvor en række partier gik til valg på at øge prisen. Socialdemokratiet ville dog ikke dengang lægge sig fast på, hvor meget dyrere cigaretterne skulle være.

Direktøren for Kræftens Bekæmpelse påpeger, at 90 procent af dem, der ryger, begyndte inden de blev 20 år.

- Så hvis vi undgår at børn og unge begynder at ryge, vil der være langt færre rygere i det hele taget, siger Jesper Fisker.

Prisen er isoleret set det vigtigste redskab, hvis man skal forhindre, at børn og unge begynder at ryge, mener Kræftens Bekæmpelse.

Men der er også andet, man kan gøre.

- Prisstigningen skal følges af røgfri skoletid i grundskolen og på alle ungdomsuddannelser, tobak under disken og neutrale pakker uden logo.

- Og så skal reglerne gælde alle produkter med tobak eller nikotin, også snus, e-cigaretter og tilsvarende skadelige produkter, siger Jesper Fisker.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce