Annonce
Biler

Koreansk luksusmærke på vej til Europa

Den høje Genesis GV70, som her ses som prototype, bliver en af de nye spydspidser for det koreanske luksusmærke. Foto: Genesis
Hyundais luksus-division, Genesis, er angiveligt snart klar til at udfordre de tyske luksusmærker på vore breddegrader.

Bilverdenen ændrer sig med lynets hast. Mere fokus på elbiler, højre crossovere og premium-brands åbner nemlig for nye bilmærker.

Det så vi for nylig med Toyotas luksusmærke, Lexus, der nu er på vej tilbage i Danmark. Det sker med en ny generation af høje elektriske crossovere som spydspidsen ved lanceringen, der sker herhjemme til næste forår.

Samme mønster kan måske gentage sig med Genesis, som er den tilsvarende luksus-division hos Hyundai, og som nu er på vej med en række nye høje og elektriske modeller.

Mens Genesis er stor i Nordamerika, har mærket dog ikke tidligere været importeret til Europa. Det har kun været tilfældet for enkelte af Hyundais topmodeller, som kort og godt hed Genesis. Men det kan meget vel ændre sig. Genesis udstiller nemlig angiveligt på forårets store bilmesse i Genève, og ifølge flere branchekilder vil det være et bevidst skridt på at introducere mærket i Europa.

I dag har Genesis sedaner som G70, G80 og G90, mens crossovere som GV70 og GV80 kommer sammen med en elektrisk sedan inden for de næste par år.

Annonce

Genesis

Blev lanceret som et selvstændigt Hyundai mærke i 2004. I dag findes de tre modelserier: G70, G80 og G90.

Det skal være anderledes

Eksperter peger dog på, at der skal noget særligt til på kontinentet for at begå sig over for de stærke tyske premium-brands. Nissans luksusmærke, Infiniti, trak sig for nogle år siden efter at have arbejdet på sagen i flere år, mens Hondas Acura har holdt sig væk. Toyotas Lexus har også kun en lille markedsandel.

Holdningen er da også klar hos eksperterne:

"Hvis du vil slå hul i den tyske dominans, skal du have noget, som er anderledes, især ud fra en teknologisk vinkel," har meldingen lydt fra Felipe Munoz, som er kommentator hos analysefirmaet Jato Dynamics, til Automotive News.

Han peger på et mærke som Tesla, der illustrerer, hvad der kan lade sig gøre. Det er et eksperiment, som Volvos elektriske Polestar-mærke prøver at gøre efter. Genevis vil i givet fald blandt andet skabe oplevelsescentre i større europæiske byer for at fortælle om, hvad mærket er, har Hyundai-bosserne fortalt til bladet.

Et typisk mønster har hidtil været, at for eksempel amerikanerne er nemmere gøre begejstrede for nye mærker, mens europæerne mere sværger til klassisk luksus fra Mercedes, BMW og Audi.

Ser tiden an

Herhjemme afventer den danske Hyundai-importør nu udviklingen. Annegrethe Skovby, som er pressechef hos Hyundai, ser gerne Genesis i Danmark. Men hun kender ikke umiddelbart noget til planer. I alle tilfælde vil de store europæiske markeder stå foran i køen.

- Det ville være lækkert at have Genesis med i modelprogrammet. Vi vil ikke udelukke, at det ville kunne ske. Men vi ville nok ikke være det første marked, som Genesis satser på, siger Annegrethe Skovby.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce