Annonce
Biler

Koreansk luksusmærke på vej til Europa

Den høje Genesis GV70, som her ses som prototype, bliver en af de nye spydspidser for det koreanske luksusmærke. Foto: Genesis
Hyundais luksus-division, Genesis, er angiveligt snart klar til at udfordre de tyske luksusmærker på vore breddegrader.
Annonce

Bilverdenen ændrer sig med lynets hast. Mere fokus på elbiler, højre crossovere og premium-brands åbner nemlig for nye bilmærker.

Det så vi for nylig med Toyotas luksusmærke, Lexus, der nu er på vej tilbage i Danmark. Det sker med en ny generation af høje elektriske crossovere som spydspidsen ved lanceringen, der sker herhjemme til næste forår.

Samme mønster kan måske gentage sig med Genesis, som er den tilsvarende luksus-division hos Hyundai, og som nu er på vej med en række nye høje og elektriske modeller.

Mens Genesis er stor i Nordamerika, har mærket dog ikke tidligere været importeret til Europa. Det har kun været tilfældet for enkelte af Hyundais topmodeller, som kort og godt hed Genesis. Men det kan meget vel ændre sig. Genesis udstiller nemlig angiveligt på forårets store bilmesse i Genève, og ifølge flere branchekilder vil det være et bevidst skridt på at introducere mærket i Europa.

I dag har Genesis sedaner som G70, G80 og G90, mens crossovere som GV70 og GV80 kommer sammen med en elektrisk sedan inden for de næste par år.

Genesis

Blev lanceret som et selvstændigt Hyundai mærke i 2004. I dag findes de tre modelserier: G70, G80 og G90.
Annonce

Det skal være anderledes

Eksperter peger dog på, at der skal noget særligt til på kontinentet for at begå sig over for de stærke tyske premium-brands. Nissans luksusmærke, Infiniti, trak sig for nogle år siden efter at have arbejdet på sagen i flere år, mens Hondas Acura har holdt sig væk. Toyotas Lexus har også kun en lille markedsandel.

Holdningen er da også klar hos eksperterne:

"Hvis du vil slå hul i den tyske dominans, skal du have noget, som er anderledes, især ud fra en teknologisk vinkel," har meldingen lydt fra Felipe Munoz, som er kommentator hos analysefirmaet Jato Dynamics, til Automotive News.

Han peger på et mærke som Tesla, der illustrerer, hvad der kan lade sig gøre. Det er et eksperiment, som Volvos elektriske Polestar-mærke prøver at gøre efter. Genevis vil i givet fald blandt andet skabe oplevelsescentre i større europæiske byer for at fortælle om, hvad mærket er, har Hyundai-bosserne fortalt til bladet.

Et typisk mønster har hidtil været, at for eksempel amerikanerne er nemmere gøre begejstrede for nye mærker, mens europæerne mere sværger til klassisk luksus fra Mercedes, BMW og Audi.

Annonce

Ser tiden an

Herhjemme afventer den danske Hyundai-importør nu udviklingen. Annegrethe Skovby, som er pressechef hos Hyundai, ser gerne Genesis i Danmark. Men hun kender ikke umiddelbart noget til planer. I alle tilfælde vil de store europæiske markeder stå foran i køen.

- Det ville være lækkert at have Genesis med i modelprogrammet. Vi vil ikke udelukke, at det ville kunne ske. Men vi ville nok ikke være det første marked, som Genesis satser på, siger Annegrethe Skovby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Kvalitet i stedet for tom reklame

Annonce