Annonce
Danmark

Kommune tilbyder kriminelle 15.000 kroner og gratis husleje: Nu kræver DF handling

Her ses opslaget, der er hængt op i en række opgange i Odense over weekenden. Opslaget fremstår som et slagtilbud til beboere, der er dømt for kriminalitet i 2019. I så fald kan man få penge til flytningen fra Odense Kommune og gratis husleje og indskud fra tre boligselskaber. Foto: Nils Svalebøg-
Dansk Folkeparti har bedt boligministeren samle partierne bag ghettopakken for at diskutere, hvordan man kan undgå, at kommuner belønner kriminelle for at undgå, at boligområder skal rives ned. Sagen er endt på ministerens bord, efter Odense Kommune har tilbudt gratis husleje og dækning af flytteomkostninger for at få kriminelle til at flytte ud af ghettoområde.

Ghetto: 14 dages fri husleje, gratis flytninger og dækning af udgifter til flytningen på op til 15.000 kroner. Sådan lyder tilbuddet til beboere i de almene boliger i Riisingparken, Påskeløkken, Smedeløkken og Solbakken i Odense. Hvis man vel at mærke er kriminel.

Odense Kommune og tre boligselskaber, som står bag tilbuddet, vil gøre alt, der står i deres magt, for at sikre, at kriminelle flytter fra området med knap 1400 beboere, så de kriminelle ikke kommer til at tælle med i en afgørende opgørelse over antallet af kriminelle i boligområdet. For hvis ingen kriminelle flytter fra området, risikerer det at blive defineret som ”hård ghetto”. Og det kan i sidste ende føre til, at op imod 60 procent af boligerne skal omdannes, sælges eller rives ned på grund af ghettopakken.

Helt konkret tilbyder kommunen og boligforeningerne AB, Civica og Odense Boligselskab at bruge skattekroner på at betale flytteomkostninger, 14 dages fri husleje i en almen bolig, og op mod 15.000 kroner i dokumenterede flytteomkostninger til beboere, der kan dokumentere, at de i 2019 er dømt efter straffeloven, våbenloven eller loven om euforiserende stoffer.

Men den løsning er en tand for smart, mener Dansk Folkeparti. Derfor har partiets boligordfører Mette Hjermind Dencker bedt boligminister Kaare Dybvad (S) om at samle forligspartierne bag ghettopakken, så de kan diskutere, om man kan forhindre lignende tiltag.

- Vi må finde en løsning. Åbenbart er det juridisk muligt at gøre det med de her feberredninger, og det må vi komme væk fra, siger Mette Hjermind Dencker.

Annonce

Sagen kort

De såkaldte ghettokriterier afgør, hvorvidt et alment boligområde bliver kategoriseret som ghetto. Har et område stået på listen i fire år i træk, ender det som en såkaldt "hård ghetto". Så er der krav om, at mindst 60 procent af boligerne enten skal rives ned, sælges eller omdannes til andre boligformer.

Den situation risikerer Risingområdet at stå i til næste år, og det vil tvinge en større del af de 1342 beboere til at flytte samt betyde udgifter for et trecifret millionbeløb. Derfor har boligforeninger og kommunen sat en slutspurt ind for at få ændret forholdene, inden det er for sent.

Området er på ghettolisten, fordi der bor mere end 1000 i området og andelen af indvandrere og efterkommere er over 50 pct. Derudover opfylder man tre ud af fire kriterier: For mange er uden for arbejdsmarkedet, for mange har fået en dom for at have overtrådt enten straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer. Og endelig har for mange beboere mellem 30 og 69 år kun en grundskoleuddannelse. Men fordi Risingområdet ikke er så stort, er det forholdsvis få mennesker med de "forkerte" karakteristika, der skal flytte, for at området ændrer status.

Derfor har boligselskaberne indført særlige udlejningsregler for at prøve at ændre på forholdene, men området er populært, så ikke mange flytter. Men hvis man har en ren straffeattest, en ungdomsuddannelse som minimum, er selvforsørgende og har en indtægt af en vis størrelse, får man fortrinsret til ledige boliger.

Derudover har kommunens kontrolenhed undersøgt, om der bor folk ulovligt i området på en såkaldt co-adresse, og boligselskaberne har haft folk til at gå fra dør til dør for at finde beboere, der har en højere uddannelse med sig fra udlandet, som bare ikke er blevet godkendt i Danmark endnu.

Tallene for antallet af beboere med ikke vestlig baggrund og uddannelsesniveau trækkes 11 måneder inden ghettolisten offentliggøres. Tallene for beskæftigelse, indkomst og kriminalitet beregnes som et gennemsnit af de seneste to år. Den ghettoliste, som offentliggøres 1. december 2019, bruger således tal fra 2017 og 2018.

Gaveregn

Hun har ikke selv noget konkret bud på, hvordan man kan undgå, at andre kommuner og boligselskaber benytter samme løsning. Men noget skal der gøres, mener hun.

- Det kan ikke passe, at når man er tæt på at ramme det rigtige antal kriminelle, så skal man lade en gaveregn regne ned over de kriminelle. Jeg blev utrolig provokeret af opslagene fra Odense, siger hun.

Også Venstres boligordfører Heidi Bank kritiserer tilbuddet fra Odense Kommune.

- Det er ærgerligt, at det er det her signal, man vælger at sende, siger ordføreren, der mener, at Odense Kommune risikerer at flytte udfordringerne med kriminelle til andre områder og mener, at det sender et dårligt signal til særligt børn og unge, at man tilbyder kriminelle flyttehjælp.

SF forstår kommunen

I Odense Kommune er der opbakning fra byrådets partier til beslutningen om at tilbyde de kriminelle en gratis flytning betalt af skattekroner. Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) forklarede onsdag i Fyens Stiftstidende, at kommunen gør det i nødværge. Målet er at få 10-12 kriminelle til at flytte fra området.

- Jeg bryder mig selvfølgelig ikke om, at vi belønner kriminelle på denne her måde. Men det handler jo om, at vi med et relativt beskedent beløb kan undgå at skulle bruge et trecifret millionbeløb på at rive en masse boliger ned i et område, hvor det ikke løser noget. Det ville jo være et kæmpe ressourcespild, sagde borgmesteren til avisen.

Mens DF og V er kritiske over for Odense Kommunes slagtilbud, så er SF mere forstående. Partiets boligordfører, Kirsten Normann Andersen, synes kun, at det er et problem, hvis de kriminelle fik penge, der ikke dokumenteret gik til en flytning.

- Jeg synes ikke, man belønner de kriminelle. Hvis de havde været førtidspensionister, og man skulle have færre af dem, så havde man gjort det samme. Det handler om at lave spredning af kriminelle i området, siger hun.

Hun mener mest af alt, at sagen er et udtryk for, at dele af ghettopakken bør ændres. Hun peger eksempelvis på, at ghettolisten, der offentliggøres 1. december 2020, er baseret på tal fra 31. december 2019, og at de tal først bør trækkes senere. Derudover mener hun, at grænserne for, hvornår der er tale om en hård ghetto bør være mindre stringente.

- Kriterierne bør være mere fintmaskede, så vi også kan lave håndholdte indsatser, hvis særlige omstændigheder gør sig gældende. Hvis det eksempelvis er tale om færdselsforseelser kunne man måske se gennem fingre med det, modsat hvis der er tale om røveri, salg af stoffer eller tyveri, siger hun.

Boligordfører Mette Hjermind Dencker (DF) vil have minister til at indkalde til møde for at drøfte sagen, hvor Odense Kommune tilbyde flyttehjælp til kriminelle for at få dem ud af boligområde, der risikerer at blive kategoriseret som en hård ghetto. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix.

V afviser krav om elastik

Hverken Venstre eller DF mener dog, at der er brug for mere elastik i kriterierne for, hvornår der er tale om en hård ghetto.

- Jeg synes, der er elastik nok. Man ser jo ikke bare på et enkelt år. Man ser på en sammenhængende periode og på flere kriterier. Et eller andet sted må man lægge snittet, mener Heidi Bank.

Mette Hjermind Dencker synes heller ikke, at kravene er for stramme. Men hun vedkender, at hun forstår, at kommunen gør, hvad de kan for at undgå at bruge et trecifret millionbeløb på at nedrive boliger.

- Jeg kan godt se det fra deres side af. At nu har de pludselig travlt med at undgå at komme på ghettolisten. Men moralsk er det ikke okay, at man gør det på en måde, hvor man belønner de kriminelle indvandrere, siger hun.

Boligminister Kaare Dybvad (S) ønsker ikke at kommentere sagen.

Det er ikke første gang boligselskaber er gået drastisk til værks for at styre uden om ghetto-listen. I 2018 besluttede Brabrand Boligforening i Skovgårdsparken i Gellerup i Aarhus at tilbyde 10 personer på overførselsindkomst op mod 50.000 kroner i flyttehjælp.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vil Socialdemokratiet skabe et Danmark i ubalance?

Læserbrev: Det glæder mig, at Socialdemokratiet efter massivt pres fra befolkningen og samtlige af folketingets partier har droppet planerne om at skære millioner i støtten til landets fri- og privatskoler. Det betyder, at ni skoler i Midtjylland kan ånde lettet op – for de planlagte besparelser ville have tvunget dem til at lukke og slukke. At det ikke sker, er en kæmpe gevinst for de små sogne, som er dybt afhængige af skolernes overlevelse. Desværre er Socialdemokratiets ambitioner om at skade landdistrikterne ikke lagt helt i graven. Det gælder flere centrale områder, hvor Venstre har kæmpet for et Danmark i bedre balance. En af disse er bredbåndsdækningen. For selvom, at Danmark er en af de mest digitaliserede samfund i verden, kan udviklingen ikke mærkes i alle dele af landet. Venstre arbejder derfor hårdt for en tidssvarende og tilgængelig digital infrastruktur i hele Danmark. Med vores ambitiøse bredbåndspulje har vi fra 2016-2018 givet tilskud til hurtigere internet til mere end 12.000 danske adresser – heraf 2.070 i Midtjylland. Målet var de tyndt befolkede områder, hvorfor det var helt naturligt at over 98 pct. af adresserne var i landzoner, sidst bredbåndspuljen blev uddelt. Disse initiativer var strengt nødvendige, da vi overtog regeringsmagten i 2015, hvor den afgåede socialdemokratiske regering havde overset området. Det samme gør sig gældende nu, hvor den nye socialdemokratiske regering ikke viderefører vores succesfulde bredbåndspulje i deres finanslovsforslag for 2020. Det bekymrer mig oprigtigt. For det er ikke rimeligt, at nogle danskere har begrænset adgang til eksempelvis kontakt med det offentlige eller en arbejdsdag hjemmefra. Ej heller skal forældre i landdistrikterne have flakkende internetforbindelse, når de logger på skolernes kommunikationsplatform Aula. Torsdag indkaldte Venstre Klima- Energi- og Forsyningsministeren Dan Jørgensen til samråd for at høre, hvordan ministeren vil sikre bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet. Ministeren blev irriteret over, at vi kigger ham over skulderen. Men det er vi jo nødt til. For tænk sig, hvad der kunne være sket, hvis vi ikke havde kigget Børne- og undervisningsministeren over skulderen i debatten om friskolerne. Der tegner sig et mønster i Socialdemokratiets politik, som desværre ikke stopper ved friskolerne og bredbåndsdækningen. Venstre har gennemført en fødevare- og landbrugspakke, som udover at sikre landbruget gode rammevilkår, øger væksten og arbejdspladserne. Jeg er stolt af dansk landbrug, som er et af de mest klima- og miljøeffektive i EU, og jeg ved, at vi kan blive endnu bedre. Det skal vi arbejde sammen for at sikre. Men det er ikke den rigtige løsning at tilbagerulle fødevare- og landbrugspakken, som flere af regeringens støttepartier peger på. Strengere regulering vil tvinge produktionen til udlandet og i sidste ende ikke gøre noget godt for hverken klimaet eller de jobs i fødevareindustrien. Det undrer mig, hvis Socialdemokratiet vil ændre Venstres fødevare- og landbrugspakke, og dermed risikere danske arbejdspladser i landdistrikterne. God infrastruktur gør ligeledes livet lettere for borgerne i landdistrikterne. Det kan være hæmmende for både vækst og velfærd, når kollegerne eller mor og far er fastlåst i trafikken. Derfor prioriterede Venstre at investere i flere og bedre veje, da vi sidst sad i regering. Vi afsatte penge til at lukke motorvejshullerne om Herning og udvide både rute 15 til Ringkøbing og rute 34 til Skive. Det ærgrer mig, at Socialdemokratiet har sat området helt på standby. Samtidigt prioriteres flere dyre jernbaneprojekter, som man langt fra får glæde af i alle dele af landet. På denne baggrund bliver vi nødt til at spørge: Hvad har Socialdemokratiet tænkt sig at gøre for at forhindre et Danmark i ubalance?

Skjern For abonnenter

Sammenlægning af andelskasser: Faster Andelskasse beholder styrkeforholdet - og har tjekket bøgerne efter

Skjern

Faster Andelskasse skal sammenlægges med københavnsk pengeinstitut

Annonce